2019 UNESCO Kız çocukları ve Kadınların Eğitimi Ödülü
Ödülün Kapsamı ve Amacı
UNESCO Kız Çocuklarının ve Kadınların Eğitimi Ödülü, kız çocuklarının ve kadınların eğitimini geliştirme noktasında katkıda bulunan bireylerin, ilgili kurumların veya sivil toplum kuruluşlarının olağanüstü gayretlerini ödüllendirir. Ödül, UNESCO Yürütme Kurulunun 197. oturumunda kararlaştırılmış ve 2016 yılında Çin Halk Cumhuriyeti hükümetinin destekleriyle başlatılmıştır.
Her bir ödül sahibine 50.000 ABD Doları verilmektedir. Ödül, Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinden (SDGs) “Herkesi kapsayan ve herkese eşit derecede kaliteli eğitim sağlamak ve herkese yaşam boyu eğitim imkânı tanımak (Hedef 4)” ve “toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak ve kadınların ve kız çocuklarının toplumsal konumlarını güçlendirmek (Hedef 5)” hedeflerine katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
Adaylık Süreci:
Adaylar, UNESCO Üye Devletlerinin Hükümetleri tarafından UNESCO Daimi Temsilcilikleri, UNESCO Millî Komisyonları ve UNESCO ile resmi ortaklık içinde olan Sivil Toplum Kuruluşları (STK'lar) aracılığıyla aday gösterilebilirler. Adaylar, özellikle kız çocuklarının ve kadınların eğitimlerini geliştirmek ve ilerletmek adına oluşturulmuş bir projeye veya programa odaklanmalıdır. Her ülke en fazla 3 aday gösterebilir. Bireysel başvurular dikkate alınmayacaktır.
Seçim Süreci:
Ödül sahipleri, kız çocuklarının ve kadınların eğitimi alanında uzmanlaşmış 5 üyeden oluşan bağımsız uluslararası jürinin tavsiyeleriyle UNESCO Genel Direktörü tarafından seçilecektir.
Aday proje ve programlar;
Temel uygunluk şartlarını yerine getiren aday proje/program aşağıdaki üç kriter göz önünde bulundurularak Jüri tarafından değerlendirilecektir.
Etki: Proje/programların etkisi nitelik ve/veya nicelik olarak ölçülebilir olmalı ve yatırım yapılan kaynaklara kıyasla somut sonuçlar verebilmelidir.
Yenilik: Proje/program, kız çocukları ve kadınların eğitimi süreçlerini geliştiren yenilikçi yaklaşımları ortaya çıkarmalı ve/veya tasarlamalıdır. Alışılagelmiş çalışma yöntemlerinin başarısız olduğu yerlerde yeni çalışma yollarına ve “ezber bozan” düşünce ve eylemleri içeren yeni yöntemlere sahip olmalıdır. Bu yenilikler aşağıda belirtilen açılardan ortaya çıkabilir:
Sürdürülebilirlik: Kız çocuklarının ve kadınların eğitiminde, proje yaşam döngüsünün ötesinde kalıcı bir etkiye sahip olmasını sağlamak adına proje/program tasarım veya uygulama aşamalarında uygun adımlar atmalıdır.
Başvuru işlemi
Detaylı bilgiye https://en.unesco.org/themes/women-s-and-girls-education/prize adresinden ulaşılabilir.