Haziran 1968'de, dünyanın pek çok ülkesi gençlik öncülüğündeki toplumsal hareketlerle sarsılırken, dönemin UNESCO Genel Direktörü René Maheu şu açıklamayı yapmıştır: “UNESCO gençlerin kurumu, gençlerin özgürce [.] hayallerine şekil verebilecekleri bir kurum haline gelmelidir.”
Yeni nesillerin dijital teknolojiler sayesinde giderek daha fazla mobilize ve angaje olduğu bir dünyada UNESCO, gezegenin 1,2 milyar gencinin hizmetinde olmak için her zamankinden daha fazla çaba sarf etmekte ve onları öncelikli bir grup haline getirmektedir.
Bu nedenle, özellikle 2021 yılında UNESCO Genel Konferansı tarafından kabul edilen Yapay Zekâ Etiği Tavsiye Kararı'nın uygulanması yoluyla, yeni teknolojilerin kullanımının gençler için yaratabileceği riskleri öngörmek ve önlemek için Taraf Devletlerimizle birlikte on yıllardır çalışıyoruz. Böyle bir tavsiye kararı, kurumumuzun bilim ve teknolojinin güçlü etik güvencelerle gelişmesini sağlamak için yıllardır sarf ettiği çabaları yansıtmaktadır.
Ancak UNESCO'nun gençlerin yanında durduğu bir eylem alanı varsa o da eğitimdir - özellikle de medya ve bilgi okuryazarlığı. 15 ila 24 yaş arasındaki gençlerin %75'i internet kullanırken, dijital becerilerin edinilmesinde büyük eşitsizlikler devam etmekte ve bu durumdan en çok genç kızlar ve genç kadınlar etkilenmektedir. Medya ve bilgi okuryazarlığı programımız, gençleri çevrim içi içeriği analiz etme becerileriyle donatmayı ve yanlış bilginin yayılmasıyla mücadele etmek için gereken eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
UNESCO, sadece gençler için değil, onlarla birlikte de çalışmaktadır. Bu şekilde kurumumuz geleceğin vatandaşlarına UNESCO Gençlik Forumu ve UNESCO Küresel Gençlik Topluluğu gibi ifade ve tartışma forumları sağlamaktadır. Bu girişimler, iş birliği ruhunu aşılamak ve nesiller arasında köprüler kurmak üzere tasarlanmıştır.
İster bilimin tüm alanlarındaki genç araştırmacıların dinamizmi, ister genç dijital yaratıcıların kararlılığı, isterse de genç sosyal girişimciler olsun, UNESCO sorgulamayı, yaratıcılığı ve inovasyonu programlarında ve düşüncelerinde bir öncelik haline getirmiştir.
Diğer hususların yanı sıra, genç araştırmacıların dijital teknolojilerin günümüz gençlerinin sivil ve siyasi katılımı üzerindeki etkisini analiz etmelerini sağlayacak olan Z Kuşağı üzerine küresel çalışmamızın amacı da budur.
Ayrıca, Uluslararası Gençlik Günü münasebetiyle UNESCO ve K-pop grubu SEVENTEEN, dünyanın dört bir yanındaki gençlerin refah ve yaratıcılık alanlarındaki projelerine fon sağlamak üzere “Going Together - For Youth Creativity and Well-Being” adlı küresel bir gençlik burs programı başlatıyor.
Geleceği inşa edenlere adanan bu Uluslararası Günde UNESCO, tüm toplumlarımızı gençlerin seslerini duyurmak ve yenilikçiliklerini teşvik etmek için harekete geçmeye çağırıyor, çünkü onları hayallerini gerçekleştirmeleri için güçlendirerek herkes için daha iyi bir gelecek hazırlayacağız.
Bu yazı için https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000390853_eng?posInSet=19&queryId=N-b35b8dde-3d14-4b7b-9e3f-4c8ddbb1d255 adresinde yer alan metinden faydalanılmış, yazının Türkçe çevirisi yapılmıştır.