UNESCO Türkiye Millî Komisyonu
UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

Haberler

2025 Başvuru Döneminde Türkiye’den 2 Şehir UNESCO Öğrenen Şehirler Küresel Ağı’na Üye Oldu.

4.12.2025

2013 yılında kurulan UNESCO Öğrenen Şehirler Küresel Ağı (ÖŞKA), üye şehirler arasında ikili öğrenmeyi ve diyaloğu teşvik ederek dünya genelinde hayat boyu öğrenme çalışmalarını desteklemektedir. Ağ; şehirlerarasında bağlantılar kurulmasını, ilişkilerin güçlendirilmesini, kapasite geliştirilmesini ve öğrenen şehirlerin oluşturulmasına yönelik araçların geliştirilmesini sağlamaktadır.

Ağın son genişlemesiyle birlikte üye sayısı 356’dan 425’e yükselmiş olup, Türkiye’den Aksaray ve Ankara şehirleri de yeni üyeler arasında yer almıştır. Böylece Eskişehir, Konya, Hatay, Afyonkarahisar, Balıkesir, İzmir, Bursa, Sakarya ve Yozgat’ın ardından UNESCO Öğrenen Şehirler Ağı’na dâhil olan şehir sayımız 11’e ulaşmıştır. Bu gelişme, Türkiye’nin öğrenen şehir yaklaşımına verdiği önemin giderek arttığını göstermektedir.

Almanya’nın Hamburg şehrinde bulunan UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü tarafından yürütülen Öğrenen Şehirler Küresel Ağı Programı’na dâhil olan 2 şehrimiz, üyelikleri sayesinde öğrenen şehirlere ilişkin güncel bilgilere erişebilecek, dinamik bir çalışma ağının parçası olacak ve diğer öğrenen şehirlerle bilgi paylaşımında bulunabilecektir. Ayrıca, uzmanlar ve profesyonellerden oluşan geniş bir uluslararası ağ ile sürekli iletişim hâlinde olma imkânı elde edeceklerdir. Bu yönüyle, Aksaray ve Ankara’nın ağdaki varlığı hem yerel hem de uluslararası ölçekte önemli fırsatlar sunmaktadır.

Öğrenen şehirler yaklaşımının küresel ölçekte taşıdığı öneme değinen UNESCO Genel Direktörü Khaled El-Enany, “Gelecek, öğrenen şehirlere aittir. Öğrenen şehirler, öğrenmenin anlamını yeniden tanımlıyor, her sokağı, kütüphaneyi, iş yerini, müzeyi ve evi bilgi ve yenilik alanına dönüştürüyor. Hayat boyu öğrenmeyi ortak bir misyon olarak benimseyen bu şehirler, bireyleri güçlendiriyor ve kapsayıcı, dirençli ve geleceğin zorluklarına hazır toplumlar inşa ediyor” ifadelerini kullandı. Bu değerlendirme, ağın genişlemesinin neden küresel ölçekte önemsendiğini bir kez daha ortaya koymaktadır.

UNESCO Genel Direktörlüğünün Kategori 1 Merkezleri aracılığıyla yerel yönetimleri de UNESCO süreçlerine dâhil ettiği önemli programlardan biri olan Öğrenen Şehirler Küresel Ağı’na başvurular, ilgili belediyeler tarafından UNESCO Millî Komisyonlarından alınan destek mektuplarıyla gerçekleştirilmektedir. Bu işleyiş, sürecin hem ulusal hem de uluslararası düzeyde güçlü bir iş birliğiyle yürütüldüğünü göstermektedir.

Ağa katılan belediyelerimizin başkanlarını ve çalışma arkadaşlarını bu süreci başarıyla yürütüp sonuçlandırdıkları için tebrik eder; Aksaray ve Ankara’yı UNESCO Türkiye Millî Komisyonu olarak Öğrenen Şehirler Ağı’na üyelikleri vesilesiyle kutlarız.