UNESCO Türkiye Millî Komisyonu
UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

Duyuru

Uzaktan eğitim çözümlerini planlamak için 10 öneri

30.3.2020

COVID-19’un yayılmasını kontrol altına almak için sayıları giderek artmakta olan birçok ülkede okulların kapatılması dünya çapında milyonlarca öğrencinin eğitiminin aksamasına sebep olmuştur. UNESCO bu dönemde eğitimin kesintisiz devam etmesini garanti altına almak için on öneri paylaşmaktadır.

  1. Hazırlık durumunu inceleyin ve en uygun araçları seçin.

Yüksek teknoloji ve düşük teknoloji çözümlerin kullanımına ilişkin kararları, yerel güç kaynaklarının güvenilirliğine, internet bağlantısına ve öğretmenlerle öğrencilerin dijital becerilerine uygun olarak verin. Bu çözümler, entegre dijital öğrenme platformları, video dersler, kitlesel açık çevrimiçi kurslar, radyolar ve televizyonlar aracılığıyla yayın yapmak şeklinde sıralanabilir.

  1. Uzaktan eğitim programlarının kapsayıcılığından emin olun.

Eğer yalnızca sınırlı sayıda öğrencinin dijital araçlara erişimi varsa, engelli veya düşük gelirli ailelerden gelenleri de dahil ederek, öğrencilerin uzaktan eğitim programlarına erişimini garanti altına alacak önlemler alın. Örneğin, bilgisayar laboratuvarlarındaki cihazların geçici olarak ailelere sağlanmasını ve internet bağlantısı ile de desteklenmesini değerlendirin.

  1. Veri gizliliğini ve veri güvenliğini koruyun.

Web alanlarına veri veya eğitim kaynakları yüklerken ve bunları başka kuruluşlarla veya kişilerle paylaşırken veri güvenliğini değerlendirin. Uygulama ve platform kullanımının öğrencilerin veri gizliliğini ihlal etmediğinden emin olun.

  1. Öğretimden önce psiko-sosyal zorluklara yönelik çözümlere öncelik verin.

Okulları, velileri, öğretmenleri ve öğrencileri birbirine bağlamak için mevcut araçları seferber edin. Düzenli insan etkileşimlerini garanti altına almak, sosyal bakım önlemlerini sağlamak ve öğrenciler izole edildiğinde karşılaşabilecekleri olası psiko-sosyal zorlukları ele almak için topluluklar oluşturun.

  1. Uzaktan eğitim programlarının zaman çizelgesini planlayın.

Okulların kapalı kalacağı muhtemel süreyi incelemek ve uzaktan eğitim programının yeni bilgiler öğretmeye mi yoksa öğrencilerin önceki derslerle ilgili bilgilerini geliştirmeye mi odaklanacağına karar vermek için paydaşlarla görüşmeler düzenleyin. Programı, etkilenen bölgelerin durumuna, eğitim seviyesine, öğrencilerin ihtiyaçlarına ve ebeveynlerin uygunluğuna göre planlayın. Okulların kapanması ve ev tabanlı karantinaların durumuna göre uygun öğrenme yöntemlerini seçin. Yüz yüze iletişim gerektiren öğrenme yöntemlerinden kaçının.

  1.   Öğretmenlere ve ailelere dijital araçların kullanımı ile ilgili destek sağlayın.

Gözetim ve yardım gerekiyorsa öğretmenler ve veliler için de kısa eğitim veya oryantasyon oturumları düzenleyin. Eğer öğretmenlerin dersleri canlı yayınlamaları gerekiyorsa, internet verisinin kullanılmasına yönelik çözümler sağlamak gibi, öğretmenlere temel ayarları yapmaları için yardım edin.

  1. Uygun yaklaşımları harmanlayın ve uygulama ve platform sayısını sınırlayın.

Birçok öğrenci için erişilebilir olan hem eşzamanlı iletişim/ders araçlarını veya ortamlarını hem de eşzamanlı olmayan öğrenme araçlarını veya ortamlarını harmanlayın. Çok fazla uygulama veya platform indirip test etmelerini isteyerek öğrencilere ve velilere aşırı yüklenmekten kaçının.

  1. Uzaktan öğrenme kuralları geliştirin ve öğrencilerin öğrenme sürecini izleyin.

Uzaktan eğitimin kurallarını veliler ve öğrencilerle belirleyin. Öğrencilerin öğrenme sürecini yakından izlemek için geliştirici sorular, testler veya egzersizler tasarlayın. Öğrencilerin geri bildirimlerini bildirmelerini destekleyen araçlar kullanmaya çalışın ve ebeveynlerden öğrenci geribildirimlerini taramalarını ve göndermelerini isteyerek ebeveynlere fazla yüklenmekten kaçının.

  1. Uzaktan eğitim birimlerinin sürelerini öğrencilerin öz-düzenleme becerilerine göre belirleyin.

Özellikle canlı yayınlanan dersler için öğrencilerin öz-düzenleme ve üst-bilişsel becerilerinin seviyelerine uygun zamanlama tutun. Birimin süresi, tercihen, ilkokul öğrencileri için 20 dakikadan, ortaokul öğrencileri içinse 40 dakikadan fazla olmamalıdır.

  1. Topluluklar oluşturun ve bağlantıyı geliştirin.

Yalnızlık ve çaresizlik hissine değinmek ve öğrenme zorlukları ile karşılaşıldığında kullanılan başa çıkma stratejilerinin tartışılmasını ve deneyimlerin paylaşılmasını sağlamak için öğretmen, ebeveyn ve okul yöneticisi toplulukları oluşturun.

 

Bu metin https://en.unesco.org/news/covid-19-10-recommendations-plan-distance-learning-solutions adresinden Türkçe’ye aktarılmıştır.