UNESCO Türkiye Millî Komisyonu
UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

Duyuru

UNESCO Genel Direktörü Audrey Azoulay’in Dünya Gelecek Günü’ne Dair Mesajı

6.12.2022

UNESCO Üye Devletleri geçtiğimiz kasım ayında Dünya Gelecek Günü’nü uluslararası gün olarak kutlamaya ilişkin kararı kabul ettiklerinde, daha kapsayıcı ve daha dengeli toplumlar inşa etmek için geleceğin nasıl olacağını hayal ve tahmin etmeninin önemini vurgulamışlardır.

Varoluşsal değişikliklerin damgasını vurduğu ve zamanın daha karmaşık hale geldiği bir dönemde yaşamaktayız. Çoğu zaman bu durumla yüzleşmek için geç kalmaktayız. .

Olumsuz bir geleceğe yenik düşmemek için, elimizdeki her fırsatı değerlendirebilmek için hayal gücümüzün gücünü açığa çıkararak, bugün hakkında nasıl düşündüğümüzü tekrar gözden geçirmeliyiz. Gelecek okuryazarlığı Birleşmiş Milletlerin fikir laboratuvarı olarak UNESCO’nun rolüyle oldukça uyumludur. Zihnimizi geliştirmek ve geleceği düşünmek – onunla birlikte gelen risk ve umut – tam olarak Kurumun gelecek okuryazarlığı programının konusunu yansıtmaktadır.

Gelecek okuryazarlığı ile yenilik ve dönüşüm için güçlü bir araç olarak hizmet edebilecek bir yaklaşımı ve insanlık için bilgi çeşitliliğini, kültürel çeşitliliği ve farklı dünya görüşlerine saygılı bir geleceği teşvik etmekteyiz. Dünya çapında istikrarlı bir şekilde çalışmakta ve 100’den fazla atölye veya “laboratuvar” düzenlenmekteyiz. Bu yaklaşımı geliştirmeye ve yaymaya yardımcı olan 37 UNESCO Kürsüsünde yer alan araştırmacılarla birlikte iş birliği yapmaktayız.

Dilerseniz “özgürleştirerek”-  asıl hedefin peşinde geleceği değiştiriyoruz: bunu zamanın bütün zorluklarına daha etkili bir yanıt vermek amacıyla yapıyoruz.

Geleceği bu şekilde düşünmemiz, ileriye yönelik hedeflerimizi daha emin bir şekilde gerçekleştirmemizi sağlayacaktır. Örneğin, 1997’de İnsan Genomu ve İnsan Hakları Evrensel Bildirisi’ni kabul ettiğimizde veya 2021’de UNESCO’nun Yapay Zekâ Etiğine İlişkin Tavsiye Kararı’nı kabul ettiğimizde durum tam olarak da böyleydi. Eylül ayında New York’ta düzenlenen Eğitimin Geleceği raporuna dayanan Eğitimin Dönüştürülmesi Zirvesi’nin vizyonu da bu duruma örnek teşkil etmektedir.

Kanadalı romancı Steven Erikson’un yazdığı gibi, “gelecek sadece ve sadece bir şey vaat edebilir: sürprizler”. Bununla birlikte, bu sürprizlerin hoş olmayan sürprizler olmadığını görebiliriz. Bu nedenle, UNESCO, Dünya Gelecek Günü’nü kutlamak için, tüm Üye Devletleri ve dünyadaki tüm toplumları hayal güçlerini kullanmaya, olasılıkları keşfetmeye ve böylece bugünü "özgürleştirmeye" çağırmaktadır.

Bu yazı https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000383834_eng?posInSet=4&queryId=N-d740839a-8d93-4c54-b739-01228f61af05 adresinde yer alan metinden faydalanılmış, yazının Türkçe çevirisi yapılmıştır.