13 Ağustos 2024 tarihinde Kazakistan'ın Almatı kentinde, Kazakistan UNESCO Dünya Kulüpler ve Dernekler Federasyonu başkanlığında “Eğitimde Yapay Zekâ Kullanımının Etiği” temasıyla Üçüncü Uluslararası Model UNESCO (MUNESCO) Toplantısı gerçekleştirildi. UNESCO'nun himayesinde düzenlenen bu etkinlikte, dünya genelinden 32 ülkeyi temsilen 53 genç delege bir araya gelerek, eğitimde yapay zekânın etik kullanımı üzerine önemli tartışmalarda ve görüş alışverişinde bulundu.
Bu yılki toplantının ana odağı olan yapay zekânın eğitimdeki rolü, teknolojinin sunduğu fırsatların yanı sıra beraberinde getirdiği etik sorumlulukları da gündeme taşıdı. Delegeler, yapay zekâ teknolojilerinin eğitimin kalitesini artırma potansiyelini vurgularken, aynı zamanda veri gizliliği, önyargı ve eşitsizlik gibi konulara dikkat çektiler.
Türkiye’yi temsilen toplantıya katılan Onur Alp ÇULHA, yapay zekânın doğurduğu eşitsizlik, önyargı ve intihal gibi problemlerden ve bu problemlerin çözülmesi için üniversitelerde alınan önlemlerden, eşitlikçi bir toplum oluşturmak için sunulan imkânlardan ve Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi’nden bahsetmiştir. ÇULHA, çözüm önerisi olarak öğrencilerin yapay zekâ tarafından geliştirip kullanılan verinin yapay zekânın önyargısının oluşmasındaki etkisini gözlemleyebileceği bir sistem oluşturulması gerekliliği kapsamında bir sunum gerçekleştirmiştir. Her öğrencinin kullanabilmesi için çevrim içi ekran kartları sunulması gereksiniminden bahsedip, basit yapay zekâ algoritmalarının öğretileceği eğitim modüllerinin oluşturulması gerektiğinin altını çizmiştir. Son olarak, önyargılı ve önyargısız iki farklı verinin kullanılıp yapay zekâ algoritmalarının geliştirilebileceği Python kodları sunulup, öğrencilerin ilk elden verinin yapay zekâ önyargısındaki etkisini gözlemlemesinin sağlanabileceğini ifade etmiştir.
Etkinlik, gençlerin küresel sorunlara dair bilinç düzeyini artırmayı ve sürdürülebilir çözümler üretme yeteneklerini geliştirmeyi amaçlayan konuşmalar ve atölye çalışmalarıyla zenginleştirilmiştir. Katılımcılar, uluslararası iş birliğinin önemine değinerek, yapay zekânın etik bir şekilde kullanılması için küresel standartların belirlenmesi gerektiğini vurgulamışlardır.
Toplantı, UNESCO’nun eğitimde yapay zekânın etik kullanımı konusunda farkındalık yaratma çabalarının bir parçası olarak büyük bir önem taşırken, genç liderlerin gelecekteki karar vericiler olarak bu tür meselelerdeki rolünün altını çizmiştir.