Dijital teknolojinin hayatımızın her yerinde rol aldığı bir dönemde, herkesin dijital alanın temellerini anlaması ve araçlarında ustalaşması çok önemlidir.
Bu yıl ikincisi kutlanan Dünya Kodlama Günü'nde UNESCO bize kodlamanın teknik bir beceri olmanın ötesinde mantık, yaratıcılık ve inovasyonu birleştirerek yarının dünyasında yol almanın anahtarı olduğunu hatırlatmaktadır.
Ancak bu temel beceriye erişimde eşitsizlik devam etmektedir. “Eğitimde teknoloji: kimin şartlarına göre bir araç?”[1] başlıklı Küresel Eğitim İzleme Raporu'na göre, düşük gelirli ülkelerdeki gençlerin sadece %0,5‘i kodlama konusunda uzmanlaşırken, bu oran yüksek gelirli ülkelerde %14’tür.
Bu alanda kapsayıcılığın ve çeşitliliğin sağlanması da büyük önem taşımaktadır. UNESCO'nun geçtiğimiz Nisan ayında yayınladığı “Kendi Şartlarında Teknoloji: Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kapsayıcılık” Raporunun da gösterdiği gibi, kadınlar dünya genelinde bilim, mühendislik ve matematik mezunlarının sadece %35'ini oluşturmaktadır ve yüksek teknoloji sektörlerinde daha da az temsil edilmektedir.[2]
UNESCO olarak, somut eylemlerle bu boşlukları azaltmaya kararlıyız.
Örneğin Afrika-Asya Gençlik Kodlama girişimi, gençleri en son teknolojiler konusunda eğiterek onlara kodlama ve yapay zekâ alanlarında fırsatlar sunuyor.
2015 yılından bu yana UNESCO, 14 milyon genci (%47'si kız çocuğu) kapsayan, 100.000 öğretmeni harekete geçiren ve 40 ülkede meyvelerini veren bir dijital beceri geliştirme girişimi olan Afrika Kod Haftası'nın organizasyonunda ortak olarak yer alıyor ve bu da onu kıtadaki türünün en büyük girişimi haline getirmektedir.
Son olarak, kodlama sadece teknik bir beceri olarak görülmemelidir. Öğretmen ve öğrencilere yönelik yapay zekâ yetkinlik çerçeveleri, Eleştirel düşün, akıllıca tıkla çevrim içi kursu, dijital teknolojinin etik zorluklarını daha iyi anlamak için bu becerileri geliştirmenin yanı sıra eleştirel bir düşünce yapısı geliştirmenin de gerekli olduğunu göstermektedir.
UNESCO, Dünya Kodlama Günü'nde kodlamayı herkes için erişilebilir kılma konusundaki kararlılığını bir kez daha tekrar etmektedir. Bu becerileri geliştirerek ve daha fazla kapsayıcılık sağlayarak, herkesin dijital çağın zorluklarına uyum sağlamasına ve daha eşitlikçi bir geleceğe katılmasına olanak tanıyoruz.
Bu yazı https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000391753_eng?posInSet=3&queryId=N-2fe3456b-423b-4c71-8fff-24e87434aefd adresinde yer alan metinden faydalanılarak Türkçeleştirilmiştir.
[1] 2023
[2] Kadınlar bilim, mühendislik, bilgi ve iletişim teknolojileri alanlarındaki işlerin %25'inden daha azına sahip. Dünyanın önde gelen ekonomilerinde veri ve yapay zeka alanında çalışanların sadece %26'sını, mühendislik alanında %15'ini ve bulut bilişim alanında %12'sini oluşturmaktadırlar.