Genel Konferans
40. Oturum, Paris, 2019
40 C
40 C/93
25 Kasım 2019
Esas metin: Fransızca
SOSYAL VE BEŞERÎ BİLİMLER (SHS) KOMİSYONU RAPORU
İÇİNDEKİLER
GİRİŞ
TARTIŞMA 1
Madde 4.2 2020-2021 Program ve Bütçe Taslağının görüşülmesi ve kabulü
Bölüm II.A: Temel Program III - Sosyal ve Beşerî Bilimler
40 C/5 (Cilt 1) belgesinde önerilen karar tasarısı
Madde 5.15 Beden Eğitimi ve Spor Hükûmetler Arası Komitesi (CIGEPS) Tüzüğünün Revizesi
Madde 5.31 Dünya Mantık Günü İlanı
Madde 5.4 Riyad, Suudi Arabistan’da UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak Diyalog ve Barış Bölgesel Merkezinin kurulması
Madde 5.37 Dünyada ırk ayrımcılığı, ırk temelli nefret ve ırk temelli nefret suçlarının ortadan kaldırılması
Madde 5.28 Köle Yolu Projesi için yeni bakış açıları: Direnç, Özgürlük, Miras
TARTIŞMA 2
Madde 3.1 2022-2029 Orta Vadeli Strateji Taslağının hazırlanması (41 C/4)
Madde 3.2 2022-2025 Program ve Bütçe Taslağının hazırlanması (41 C/5)
TARTIŞMA 3
Madde 5.24 Yapay Zekâ etiğine ilişkin olası bir standart belirleme aracı üzerine ön çalışma
ANNEX 2022-2029 Orta Vadeli Strateji Planı Taslağının hazırlanması (41 C/4) ve 2022-2025 Program ve Bütçe Taslağının hazırlanması (41 C/5) maddelerine ilişkin tartışma özeti
GİRİŞ
- Yürütme Kurulu 206. Oturumu raporu (206 EX/Karar 27.IV) ve Adaylıklar Komitesinin önerisiyle Komisyonlar Ortak Toplantısında 13 Kasım 2019 tarihinde Sayın Viviane Aleyda Morales Hoyos (Kolombiya) SHS Komisyonunun Başkanlığına seçildi.
- Komisyon, 20 Kasım 2019 tarihindeki ilk toplantısında, Adaylıklar Komitesi tarafından Başkan ve Başkan Vekilleri için sunulan önerileri onayladı. Aşağıdaki isimler oy birliği ile seçildi:
Başkan: Viviane Aleyda Morales Hoyos (Kolombiya)
Başkan Vekilleri: Sæunn Stefánsdóttir (İzlanda)
Shahin Mustafayev (Azerbaycan)
Abdel-Ellah Sediqi (Afganistan)
Joel Ongoto (Kenya)
- Komisyon daha sonra 40 C/COM/SHS/1.Prov. belgesinde sunulan çalışma programını kabul etti.
- Komisyon 20 ve 21 Kasım 2019 tarihlerinde, gündemde yer alan maddelerin incelenmesi için üç oturum gerçekleştirdi.
TARTIŞMA 1
Madde 4.2 2020-2021 Program ve Bütçe Taslağının görüşülmesi ve kabulü (40 C/5)
Bölüm II.A: Temel Program III - Sosyal ve Beşerî Bilimler
- Komisyon, 20 Kasım 2019 tarihindeki ilk toplantısında, Adaylıklar Komitesi tarafından Başkan ve Başkan Vekilleri için sunulan önerileri onayladı. Aşağıdaki isimler oy birliği ile seçildi:
- 19 Üye Devlet temsilcisi ve bir Gözlemci söz aldı.
40 C/5 (Cilt 1) belgesinde önerilen karar tasarısı
- Komisyon, Genel Konferansa, 40 C/5 (Cilt 1) belgesinin 04000 sayılı paragrafında Temel Program III- Sosyal ve Beşerî Bilimler ile ilgili sunulan kararın aşağıda belirtilen değişikliklerle benimsemesini önerdi.
- Karar tasarısı:
- Alt paragraf (ii) için Fildişi Sahilleri tarafından sözlü olarak değiştirilen 40 C/DR.1
- Alt paragraf (i) için 40 C/DR.2 (Uganda)
- Yürütme Kurulu tarafından 40 C/6 belgesinde yer alan tavsiyeler,
- Komisyonlar Ortak Toplantısı tarafından önerilen bütçe senaryosu doğrultusunda Temel Program III için tahsis edilen revize ödenek miktarı.
Karar metni aşağıdaki gibidir:
Genel Konferans,
- Genel Direktöre aşağıda belirtilen maddeler için yetki verir:
- 2020-2021 döneminde, Afrika, toplumsal cinsiyet eşitliği, en az gelişmiş ülkeler (LDCs) ve gelişmekte olan küçük ada ülkelerinin (SIDS) yanı sıra gençlik ve yerel halkları da kapsayan toplumun en kırılgan kesimlerine özel önem vererek; aşağıda sunulan stratejik hedef ve iki ana eylem alanı (MLA 1-2) etrafında oluşturulan Temel Program III (39 C/Resolution 27 belgesiyle benimsenen) için eylem planını uygulamak;
- Temel Program III eylem planının uygulanmasında programın verimi için tamamlayıcı usuller olarak Güney-Güney ve Kuzey-Güney-Güney iş birliğine başvurmak ve program geliştirilmesinin her aşamasında sivil toplum, özel sektör, araştırma kurumları, akademi - özellikle UNESCO Kürsüleri, Birleşmiş Milletler sistemi kurulumları ve diğer uluslararası kuruluşlarla ortaklıklar geliştirmeye devam etmek ve böylece:
Stratejik Hedef 6: Kapsayıcı sosyal kalkınmanın desteklenmesi, kültürlerin yakınlaşması için kültürlerarası diyaloğun geliştirilmesi ve etik ilkelerin teşvik edilmesi
- Sosyal kapsayıcılığı ve adil toplumları teşvik etmek için haklar ve etik ilkeleri dâhil etmek ve bilgiyi harekete geçirmek
- Sosyal ve beşerî bilimler temelli araştırma uygulaması ve siyasa oluşturma arasındaki bağlantıları güçlendirme, kanıta dayalı karar verme kültürünü teşvik etme, yeni ve mevcut sosyal ve etik zorluklarla ilgili olarak gelecek okuryazarlığını destekleme;
- Üye Devletler ve diğer ilgili paydaşların; insan hakları, toplumsal cinsiyet eşitliği ve küresel vatandaşlık hassasiyetini özellikle kent seviyesinde siyasa ve uygulama yoluyla geliştirmesini sağlama;
- Gelişmekte olan ülkelerin, özellikle biyoetikte etik sorunlarla baş etmelerini sağlamak için ulusal seviyede kurumları, kuruluşları ve siyasalarını geliştirmelerini destekleme;
- Kesişen ve kapsayıcı kamu politikalarının geliştirilmesi, gözden geçirilmesi ve siyasa odaklı bilgilerin birleştirilmesi için siyasa tavsiyeleri sağlama;
- Özellikle Sporda Dopinge Karşı Uluslararası Sözleşmeyi uygulamak suretiyle dopingle mücadele ederek kapsamlı spor ve nitelikli beden eğitimi politikasının geliştirilmesini desteklemenin yanı sıra sporun bütünlüğünü koruma;
- Kültürlerarası diyalog, tarih ve bellek alanlarında siyasa analizi, tavsiye ve izleme sağlama;
- Barışçıl ve katılımcı toplumlar için gençlik katılımını ve kültürlerarası diyaloğu teşvik etmek
- Değişim unsuru olarak tüm genç kadın ve erkekleri dâhil etme;
- Diyalog çıktılarının geliştirilmesi, teşvik edilmesi ve değerlendirilmesi için kapsamlı bir çerçeve sunan Uluslararası Kültürlerin Yakınlaşması On Yılı (2013-2022) Eylem Planının uygulanması yoluyla kültürlerarası diyaloğu teşvik etme ve güçlendirme;
- Barış kültürünün daha iyi sahiplenilmesini sağlamak için hoşgörü ve kültürlerarası ve dinler arası diyalog yoluyla şiddet içeren aşırılık ve radikalleşmenin önlenmesine özellikle dikkat etme;
- Beşerî bilimlerin güçlenmesiyle yakından bağlantılı olarak; ortak tarih, bellek ve mirasın teşviki yoluyla karşılıklı anlayışı ve kültürlerarası diyaloğu teşvik etme.
- Bu amaç doğrultusunda 2020-2021 dönemi için bütünleşik bütçe miktarı 69,115,200 ABD Dolarını tüm fon kaynakları kapsamında dağıtmak.
- Genel Direktörden aşağıdaki hususları talep eder:
- Bu kararla yetkilendirilen çeşitli faaliyetleri, Temel Program III ile ilgili olan iki küresel öncelik olan Afrika ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin genel hedeflerine tam olarak ulaşacak şekilde uygulamak;
- Yönetim organlarına yasal raporlarda Genel Konferans tarafından kabul edilen programın yürütülmesi ve aşağıda yer alan beklenen sonuçların kazanımları hakkında düzenli olarak rapor vermek;
Ana Eylem Alanı 1: Kapsayıcı ve adil toplumlar teşvik etmek için haklar ve etik ilkeleri dâhil etmek ve bilgiyi harekete geçirmek
-
- Üye Devletlerde bilimsel kanıtlar, beşerî bilimler temelli bilgi, etik ve insan hakları çerçevelerine dayanan geliştirilmiş kamu politikası;
- Etik değerler ve insan hakları temelli kapsayıcı, eşitlikçi gelişme için bilgi üretmek, bilgiyi yönetmek ve uygulamak için her seviyede güçlendirilmiş kurumsal ve insan kapasiteleri;
Ana Eylem Alanı 2: Barışçıl ve katılımcı toplumlar için gençlik katılımını ve kültürlerarası diyaloğu teşvik etmek
- Toplumsal mücadelelere yanıt vermek ve barışı güçlendirmek için yerel düzeyden küresel seviyeye gençlik eylemleri;
- Üye Devletlerin destek kampanyaları ve farkındalığı arttırma girişimleri yoluyla kapsayıcı, sürdürülebilir ve barışçıl toplumların yararına olan küresel gündeme bağlılığı.
- Genel Konferans tarafından kabul edilen programın yürütülmesiyle ilgili stratejik sonuç raporuna (SRR); açık değerlendirme kriterleri ve uygulanabilir durumlarda İç Denetim Servisi (IOS) değerlendirmeleri ve denetimlerini temel alarak ana eylem planlarını ve beklenen sonuçları değerlendirmelerini de bu planların devam ettirilmesi, yeniden yönlendirilmesi, çıkış stratejileri veya sona erdirilmesi için muhtemel önerileri de kapsayacak şekilde dâhil etmek ve Yürütme Kurulunun 209. oturumunda bu değerlendirmeyi sunmak,
- UNESCO’nun genel stratejik kaynak mobilizasyonun analizini de içeren kaynak mobilizasyonu hakkında bir rapor hazırlamak ve Yürütme Kurulunun 209. oturumunda raporu sunmak.
Geri çekilen karar tasarısının sürdürülmemesi
- Komisyon, Genel Konferansa aşağıda listelenen karar tasarısının sürdürülmediğini bildirdi.
- Uganda bu karar tasarısını geri çekti.
Madde 5.15 Beden Eğitimi ve Spor Hükûmetler Arası Komitesi (CIGEPS) Tüzüğünün Revizesi
- Komisyon ilk oturumunda 5.15 - Beden Eğitimi ve Spor Hükûmetler Arası Komitesi (CIGEPS) Tüzüğünün Revizesi maddesini inceledi.
- İki Üye Devlet temsilcisi söz aldı.
- Komisyon Genel Konferansa, Genel Konferans Kararlarına bütünüyle dâhil etmek üzere, Hukuk Komitesi tarafından değiştirildiği gibi 40 C/57 belgesi paragraf 5’de sunulan karar tasarısını kabul etmesini önerdi. Karar metni aşağıdaki gibidir:
Genel Konferans,
36 C/Resolution 35, 39 C/Resolution 87 ve 207 EX/Decision 26 belgelerini hatırlatarak,
40 C/57 belgesini inceleyerek,
Mevcut belgenin Ekinde düzenlendiği şekliyle Beden Eğitimi ve Spor Hükûmetler Arası Komitesi (CIGEPS) Tüzüğünde önerilen değişiklikleri kabul eder.
Madde 5.31 Dünya Mantık Günü İlanı
- Komisyon ilk oturumunda 5.31 - Dünya Mantık Günü İlanı maddesini inceledi.
- İki Üye Devlet temsilcisi söz aldı.
- Komisyon Genel Konferansa, Genel Konferans Kararlarına bütünüyle dâhil etmek üzere, 40 C/74 belgesi paragraf 7’de sunulan karar tasarısını değişiklik olmadan kabul etmesini önerdi. Karar metni aşağıdaki gibidir:
Genel Konferans,
40 C/74 belgesini inceleyerek,
207 EX/Decision 42 belgesinde yer alan Yürütme Kurulu önerisini not ederek,
UNESCO’nun eğitim, bilim ve kültür alanlarındaki yetkilerini hatırlatarak,
Mantığın, rasyonel ve eleştirel düşünmeyi teşvik eden bir disiplin olarak, beşerî bilgi, bilim ve teknoloji gelişimi için çok önemli olduğunu hatırlatarak,
Farklı medeniyetler tarafından geliştirilen ve söylem ve tartışmaların faydasına dayanan bir disiplin olan mantığın yaygınlaştırılmasının, milletler arasında diyalog, karşılıklı anlayış ve barış kültürünün kazanılmasına katkıda bulunabileceğini hatırlatarak,
Dünya Mantık Günü ilan edilmesinin UNESCO’ya finansal bir sorumluluk yüklemeyeceğini not ederek,
Dünya Mantık Günü ilan edilmesinin öğretim ve araştırma yoluyla mantığın gelişimine ve aynı zamanda bu alanda uluslararası işbirliklerinin sağlanmasına ve disiplinin halka yayılmasına katkı sağlayacağına inanarak,
-
-
- UNESCO’ya Üye Devletleri hükümet ve hükümet dışı kuruluşların; okullar, üniversiteler, araştırma enstitüleri, bilim ve felsefe dernekleri gibi ilgili kamu ve özel kurum ve kuruluşların aktif katılımıyla 14 Ocak tarihinde ulusal etkinlik düzenleyerek her yıl Dünya Mantık Gününü kutlamaya davet eder,
- Genel Direktörü, Uluslararası Felsefe ve Beşerî Bilimler Konseyi (CIPSH) ile birlikte çalışarak ulusal, bölgesel ve uluslararası düzeyde alınan inisiyatifleri teşvik etmeye ve tanıtmaya davet eder,
- Uluslararası Felsefe ve Beşerî Bilimler Konseyi (CIPSH) ile ilişkilendirerek 14 Ocak “Dünya Mantık Günü” ilan eder.
Madde 5.4 Riyad, Suudi Arabistan’da UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak Diyalog ve Barış Bölgesel Merkezinin kurulması
- Komisyon ilk oturumunda 4.4 - Riyad, Suudi Arabistan’da UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak Diyalog ve Barış Bölgesel Merkezinin kurulması maddesini tartışmasız olarak inceledi.
- Komisyon, Genel Konferansa Genel Konferans Kararlarına bütünüyle dâhil etmek üzere, 40 C/18.X belgesi Paragraf 3’de sunulan karar tasarısını kabul etmesini önerdi. Karar metni aşağıdaki gibidir:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından benimsenen 37 C/Resolution 93 belgesinde yer alan UNESCO himayesinde kategori 2 enstitüsü ve merkezi bütünleşik kapsamlı stratejisini hatırlatarak,
207 EX/Decision 15.VIII belgesini de hatırlatarak,
40 C/18.X belgesini inceleyerek,
- Genel Konferans tarafından 37 C/Resolution 93’de kabul edilen ve UNESCO himayesinde enstitü ve merkezlerin (kategori 2) kurulması ve işleyişine ilişkin ilke ve rehberi içerir belge 37 C/18 Bölüm I’e uygun olarak, Riyad, Suudi Arabistan’da UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak Diyalog ve Barış Bölgesel Merkezinin kurulması için öneriyi memnuniyetle karşılar,
- UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak Riyad, Suudi Arabistan’da Diyalog ve Barış Bölgesel Merkezinin kurulmasını Yürütme Kurulunun 207. Oturumunda (207 EX/Decision 15.VIII) önerilen şekliyle onaylar,
- Genel Direktöre ilgili anlaşmayı imzalama yetkisi verir.
Madde 5.37 Dünyada ırk ayrımcılığı, ırk temelli nefret ve ırk temelli nefret suçlarının ortadan kaldırılması
- Komisyon ilk oturumunda 5.37 - Dünyada ırk ayrımcılığı, ırk temelli nefret ve ırk temelli nefret suçlarının ortadan kaldırılması maddesini inceledi.
- Sekiz Üye Devlet temsilcisi söz aldı.
- Komisyon, Genel Konferansa Genel Konferans Kararlarına bütünüyle dâhil etmek üzere, 40 C/81 belgesi Paragraf 8’de sunulan karar tasarısını değişiklik olmadan kabul etmesini önerdi. Karar metni aşağıdaki gibidir:
Genel Konferans,
207 EX/Decison 45’i hatırlatarak,
40 C/81 belgesini inceleyerek,
Birleşmiş Milletler Antlaşması (BM Şartı) ve UNESCO Kuruluş Sözleşmesi ilkelerini gerçeğe dönüştürmeye katkıda bulunmasında tüm Üye Devletlerin kapasitelerine ve insanlığa güveninin tam olduğunu vurgulayarak,
Uluslararası iş birliğiyle barışın korunması, kültürlerarası diyalog, ırkçılık ve yabancı düşmanlığıyla mücadelenin yanı sıra toplumsal cinsiyet eşitliği ve insan haklarına saygı için siyasa ve programların geliştirilmesine büyük önem vererek,
Irk ayrımcılığı, ırk temelli nefretin teşviki ve ırk temelli nefret suçlarının tüm insanlar ve uluslararası toplumlar için tehdit oluşturduğunu dikkate alarak,
Uluslararası hukukun, bilimsel olarak yanlış, ahlaki olarak kınanabilir ve sosyal olarak adil olmayan ve tehlikeli olduğu ve pratikte veya teorik olarak herhangi bir yerde, ırk ayrımcılığına gerekçe göstermediği için ırksal farklılaşmayı temel alan herhangi bir üstünlük doktrinini kınadığını hatırda tutarak,
Her Türlü Irk Ayrımcılığının Ortadan Kaldırılmasına İlişkin Uluslararası Sözleşmenin yanı sıra Durban Bildirgesi ve Eylem Programını anımsayarak,
8 Eylül 2001 tarihinde gerçekleştirilen Irkçılık, Irk Ayrımcılığı, Yabancı Düşmanlığı ve Benzeri Hoşgörüsüzlüğe Karşı Dünya Konferansında kabul edilen Durban Bildirgesi ve Eylem Programının ilgili hükümlerini, özellikle Bildirgenin 2. Paragrafı ve Eylem Planının 86. Paragrafını ve 24 Nisan 2009 tarihinde gerçekleştirilen Durban Gözden Geçirme Konferansı sonuç bildirisinin ilgili hükümlerini, özellikle 11. ve 54. Paragraflarını (Birleşmiş Milletler Genel Kurulu resolution 70/140) hatırlatarak,
Hiçbir kültürün bir başkasının yerini alamayacağını ve günümüzde insanların karşılıklı tanıma ve saygıyı içeren çok kültürlü bir dünyada barışçıl bir şekilde bir arada yaşamaya davet edildiğini teyit ederek,
UNESCO’nun, yetki alanı doğrultusunda, barış kültürü, kültürler ve medeniyetler arasında diyalog, bir arada yaşama ruhunu geliştirmek için Birleşmiş Milletler sistemi içinde en iyi yerde durduğunu kabul ederek,
Barışın insanların zihninde inşa edilmesi gerekliliğini hatırlatarak,
- UNESCO’ya Üye Devletleri, herhangi ırk ayrımcılığına yönelik eylemi, ırk temelli nefret ve/veya ırk temelli nefret suçlarının teşvikini reddetmeye ve hukuki yollar ve bu eylem ağlarını belirleyip, ağı ayırarak ve bütün yasal yollarla bunlarla mücadele etmeye çağırır;
- Her türlü ırk temelli nefretin teşviki ve ırk temelli nefret suçlarının tüm insanlar ve uluslararası toplum için tehdit oluşturduğunu vurgular;
- Irk ayrımcılığı kadar yaygın olan mücadelenin etkin bir şekilde ele alınmasında uluslararası iş birliğinin öneminin altını çizer;
- Genel Direktörden kültürler ve medeniyetler arasında kapsamlı, etkin, genelleştirilmiş bir diyalog kurulması için daha fazla gayret sarf etmesini talep eder;
- Genel Direktörden ırk temelli nefretin teşviki ve ırk temelli nefret suçlarını da içeren ırkçılık, ırk ayrımcılığı, yabancı düşmanlığı ve benzeri hoşgörüsüzlükle mücadele etme konusunda UNESCO’nun sürekli katkısını güçlendirmesini talep eder;
- Genel Direktörden Yürütme Kurulunun 210. Oturumuna konuyla ilgili rapor sunmasını talep eder.
Madde 5.28 Köle Yolu Projesi için yeni bakış açıları: Direnç, Özgürlük, Miras
- Komisyon ilk oturumunda 5.28 Köle Yolu Projesi için yeni bakış açıları: Direnç, Özgürlük, Miras maddesini inceledi.
- Benin 5.28 maddesini ve karar tasarısı değişikliklerini sundu, karar tasarısı Komisyon tarafından tartışmasız benimsendi. Yedi Üye Devlet temsilcisi söz aldı.
- Komisyon, Genel Konferansa Genel Konferans Kararlarına bütünüyle dâhil etmek üzere, 40 C/81 belgesi Paragraf 8’de sunulan karar tasarısını değişiklik olmadan kabul etmesini önerdi. Karar metni aşağıdaki gibidir:
Genel Konferans,
27 C/Resolution 3.13 ile kurulan Köle Yolu Projesinin temel hedeflerinin, köle ticareti ve köleliğe ilişkin sessizliği bozmak, bu trajediden kaynaklanan küresel dönüşümleri ve kültürel etkileşimleri vurgulamak ve kültürel çoğulculuk, uzlaşma ve kültürlerarası diyaloga ilişkin düşüncelere katkıda bulunmak olduğunu hatırlatarak,
2001 yılında Durban, Güney Afrika’da gerçekleştirilen Irkçılık, Irk Ayrımcılığı, Yabancı Düşmanlığı ve Benzeri Hoşgörüsüzlüğe Karşı Dünya Konferansında köle ticareti ve köleliğin insanlığa karşı işlenen suç olarak tanınmasında Köle Yolu Projesinin oynadığı önemli rolün farkında olarak;
Uluslararası Köle Ticaretinin Anılması ve Köleliğin Ortadan Kaldırılması Gününün Birleşmiş Milletler tarafından 1998 yılında ilan edilmesinin ve her yıl 23 Ağustos günü anılmasının UNESCO’nun girişimi olduğunu ve Köle Yolu Projesi kapsamında yürütülen çalışmalara dayandığını da hatırlatarak;
Köle ticareti ve köleliğin tarihi ve sonuçlarını çalışmanın, evrensel kapsamda olduğuna ve UNESCO’nun karşılıklı anlayış, kültürlerarası diyalog ve barışa önemli ölçüde katkıda bulunmasına olanak tanıyan çok disiplinli ve sektörler arası bir yaklaşım gerektiğine inanarak,
Köle yolu yaklaşımları, anıtsal alanlar ve dünya mirası temalarına ilişkin çalıştay, köle ticareti ve kölelik hakkındaki bilgileri tekrar gözden geçirmek üzere uluslararası sempozyum, Köle Yolu Projesi Uluslararası Bilimsel Komitesi resmi toplantısını da içeren temel etkinliklere odaklanan UNESCO ve Benin Cumhuriyeti Hükûmeti tarafından 2019 yılı Ağustos ayında Benin’in Cotonou ve Ouidah şehirlerinde Projenin 25. yıl dönümünün kutlanmasından memnuniyet duyarak;
Genel Direktörü Köle Yolu Projesine sağlanan beşerî ve finansal kaynağı güçlendirmeye, projenin görünürlüğünü artırmaya ve sürekli ve eksiksiz bir şekilde uygulanmasını sağlamak için yeterli bütçe dışı fonu mobilize etmeye davet eden 30C/Resolution 34 ve 180 EX/Decision 14’ü hatırlatarak;
Uluslararası Afrika Kökenliler için On Yıl (2015-2024) çerçevesinde ifade edilen beklentileri yerine getirmek amacıyla, Genel Direktörden Köle Yolu Projesinin sürekliliğini sağlamak ve yeni yönelimleri uygulamak için her türlü çabayı göstermesini talep eden 37 C/Resolution 4.VI'yı hatırlatarak;
Köle Yolu Projesinin 25. yıl dönümü vesilesiyle düzenlenen uluslararası sempozyum tavsiye kararı ve Köle Yolu Projesi Uluslararası Bilimsel Komitesi resmi toplantısında benimsenen bildirgeyi göz önünde bulundurarak,
Köle Yolu Projesi Uluslararası Bilimsel Komitesinin 2014 yılında Meksika’da gerçekleştirilen toplantısında benimsenen ve 2019 yılında Cotonou’da gerçekleştirilen toplantısında tekrarlanan projenin başlığının değiştirilmesini öneren tavsiye kararını da göz önünde bulundurarak,
Temel başarılar ve sürekli çaba gerektiren birçok zorluğa rağmen Köle Yolu Projesinin uygulanması için düzenli bütçe kaynaklarının yıldan yıla kademeli olarak azaldığını not ederek;
- UNESCO ortaklığında 20-24 Ağustos 2019 tarihlerinde Cotonou ve Ouidah’da Köle Yolu Projesi’nin 25. yıl dönümü kutlamalarını düzenlemek için inisiyatif alan ve çok yönlü destek sağlayan Benin Cumhuriyeti Hükûmetine memnuniyetini ifade eder;
- Modern kölelik biçimlerini içeren güncel zorluklar, Uluslararası Afrika Kökenliler için On Yıldan (2015-2024) beklentiler ve ırkçılığın, ırk temelli önyargıların, ayrımcılığın, yabancı düşmanlığı ve hoşgörüsüzlüğün endişe verici bir şekilde yeniden canlanması karşısında Köle Yolu Projesinin her zamankinden daha ilgili olduğunun ve sürdürülmesi ve güçlendirilmesi gerektiğinin farkında olur;
- Üye Devletleri, devam eden çalışmalarında, yukarıda belirtilen zorlukların üstesinden gelmenin yolları ve araçları üzerine düşünmeye katkıda bulunmasını sağlamak için gönüllü katkılar yaparak projeye finansal destek sağlamaya davet eder;
- Köle Yolu Projesi Uluslararası Bilim Komitesine projenin yürütülmesi ve yeni yönlerinin tanımlanmasına katkılarından dolayı memnuniyetini ifade eder;
- Üye Devletleri, bu trajik tarih ve çağdaş toplumlar için sonuçları hakkında ulusal tartışmaların kolaylaştırılması amacıyla Köle Yolu Millî Komiteleri kurmak veya mevcut Komiteleri güçlendirmek için teşvik eder;
- Köle ticareti ve köleliğe ilişkin miraslarla ilgili Üye Devletlerden, tarihi yerler ve alanların Dünya Mirası Listesine seri adaylıklarını önermek amacıyla, yaklaşımlarını uyumlu hale getirmek için sinerji içinde çalışmalarını talep eder;
- Genel Direktörü
- Köle Yolu Projesinin etkili bir şekilde uygulanması için gerekli beşerî ve finansal kaynakları sağlamaya;
- bütçe dışı kaynakları ve ortaklıkları bu amaçla harekete geçirecek bir strateji geliştirmeye;
- özellikle gençler arasında daha geniş bir kitleye ulaşmak için bilgi ve iletişim teknolojilerinin potansiyelini kullanarak proje sonuçlarının yaygınlaştırılmasını geliştirmeye;
- 41. Oturumda projenin adının değiştirilmesi için en uygun terim önermek üzere Uluslararası Bilim Komitesi ile Frankofon bilim ve akademik topluluklarıyla gerekli istişareleri yapmaya;
- projenin 25 yılı boyunca öğrenilen dersler ve devam eden Uluslararası Afrika Kökenliler için On Yıl (2015-2024) deneyimine dayanarak, insanlık tarihinde benzeri görülmemiş bu trajediden ortaya çıkan veya güçlendirilen evrensel değerler ile somut ve somut olmayan kültürel miras alanları da dâhil olmak üzere UNESCO'nun çalışma ve programları için olası sonuçları üzerine yansımaları göstermeye;
- Yürütme Kurulunun 209. oturumunda, Köle Yolu Projesinin güçlendirilmesine ilişkin ilerleme raporu sunmaya ve Üye Devletlerin projenin uygulanmasını takip edebilmeleri için Yürütme Kuruluna düzenli olarak projenin ilerleyişi hakkında bilgi vermeye davet eder.
TARTIŞMA 2
Madde 3.1 2022-2029 Orta Vadeli Strateji Taslağının hazırlanması (41 C/4)
Madde 3.2 2022-2025 Program ve Bütçe Taslağının hazırlanması (41 C/5)
24. Komisyon ikinci oturumunda 3.1 - 2022-2029 Orta Vadeli Strateji Taslağının hazırlanması (41 C/4) ve 3.2 - 2022-2025 Program ve Bütçe Taslağının hazırlanması (41 C/5) maddelerini birlikte inceledi.
25. 29 Üye Devlet temsilcisi ve üç gözlemci söz aldı.
26. İlgili karar tasarısı ikinci komisyonlar ortak toplantısında değerlendirildi. Bu maddelere ilişkin tartışma özeti raporun ekinde sunuldu.
TARTIŞMA 3
Madde 5.24 Yapay Zekâ etiğine ilişkin olası bir standart belirleme aracı üzerine ön çalışma
27. Komisyon üçüncü oturumunda 5.24 - Yapay Zekâ etiğine ilişkin olası bir standart belirleme aracı üzerine ön çalışma maddesini inceledi.
28. 44 Üye Devlet temsilcisi ve iki gözlemci söz aldı.
29. Komisyon, Genel Konferansa Genel Konferans Kararlarına bütünüyle dâhil etmek üzere, 40 C/67 belgesi Paragraf 11’de sunulan karar tasarısını değiştirildiği gibi kabul etmesini önerdi. Karar metni aşağıdaki gibidir:
Genel Konferans,
40 C/67 belgesini inceleyerek,
206 EX/Decision 42 ve 207 EX/Decision 5.I.A’yı hatırlatarak,
Ülkeler arasındaki büyüyen dijital ve teknolojik farklıkların yapay zekâ (AI) ile daha da artacağına ilişkin endişelerin farkında olarak ve gelişmekte olan ülkelerin AI teknolojisi transferi, AI kapasite geliştirme ve eğitimi, verilere erişim ve veri ifşası da dâhil olmak üzere AI ile ilgili endişelerini ele almanın önemini vurgulayarak,
Yapay zekânın (AI) insanlığın geleceğini daha iyiye ve sürdürülebilir kalkınma lehine dönüştürme potansiyeline sahip olmasının yanı sıra, özellikle mevcut eşitsizliklerin ve bölünmelerin derinleşmesi ve insan hakları uygulamaları açısından AI ile ilişkili riskler ve zorlukların olduğunu kabul ederek,
Yapay zekânın (AI) eğitim, bilim, kültür, bilgi ve iletişim alanlarında şimdiki ve gelecek nesiller için insan değerleriyle ilerletilmesi için bu alanda uluslararası iş birliğinin güçlendirilmesi ihtiyacını vurgulayarak,
Tavsiye kararının yapay zekâ (AI) alanında ulusal ve uluslararası mevzuat, siyasa ve stratejilerin detaylandırılmasını ve uygulanmasını güçlendirmenin yanı sıra Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini desteklemek için yapay zekânın etik gelişimi ve kullanımı konusunda uluslararası iş birliğini arttırmak için de önemli bir araç olabileceğini kabul ederek,
- Yapay zekâ (AI) etiği üzerine tavsiye şeklinde uluslararası bir standart belirleme aracı hazırlamanın UNESCO ile ilgili ve zamanında olduğuna karar verir;
- Genel Direktörden, yukarıda belirtilen tavsiye kararı metninde şu an için yeterli sayıda hükûmetler arası istişare yapılmasını talep eder;
- Genel Direktörü, Kuruluş Sözleşmesi IV. Madde 4. paragrafı hükümlerinin kapsadığı uluslararası sözleşmeler ve Üye Devlet önerileri ile ilgili Usul Kurallarına uygun olarak 41. Oturumda yapay zekâ etiği üzerine tavsiye kararı taslak metni sunmaya davet eder.
Genel Konferans
40. Oturum, Paris, 2019
40 C
40 C/93 Corr.
26 Kasım 2019
Sadece İngilizce
SOSYAL VE BEŞERÎ BİLİMLER (SHS) KOMİSYONU RAPORU
DÜZELTME (CORRIGENDUM)
Paragraf 5 metni aşağıdaki gibidir:
- Komisyon 20 Kasım 2019 tarihinde gerçekleştirilen ilk oturumunda 4.2 2020-2021 Program ve Bütçe Taslağının görüşülmesi ve kabulü (40 C/5) Bölüm II.A: Temel Program III - Sosyal ve Beşerî Bilimler maddesini inceledi.