Herkes İçin Bilgi Programı (IFAP)
UNESCO Taraf Devletleri tarafından 2001 yılında oluşturulan Herkes İçin Bilgi Programı (IFAP), kapsayıcı ve sürdürülebilir bilgi toplumları inşa etmeyi amaçlayan uluslararası iş birliği ve ortaklıklar için bir çerçeve sağlamaktadır.
Program, UNESCO Genel Konferansı tarafından seçilen 18 UNESCO Taraf Devletinden oluşan bir Hükûmetler Arası Konsey tarafından planlamakta ve yönlendirilmektedir. Konsey, ilgili teklifleri değerlendirerek, temel eylem hatları önererek, kazanımları ölçerek, Taraf devletlerin katılımını teşvik ederek ve kaynak yaratma çabalarını destekleyerek programın planlanmasına ve uygulanmasına rehberlik eder.
Hükûmetler Arası Konsey altı Taraf Devletten oluşan bir Başkan, dört Başkan Yardımcısı ve bir Raportör ile bir Büro seçer. Büroyu oluşturan Taraf Devletler görev ve sorumluluklarını "Bürolardaki Seçim Grupları Temsilcilerinin Sorumluluklarına İlişkin Kılavuz" uyarınca yerine getirirler. Büro Taraf Devletleri aynı zamanda 6 çalışma grubunun başkanlığını da üstlenirler.
IFAP’ın 6 öncelik alanına karşılık gelen 6 çalışma grubu, IFAP’ın faaliyetlerinin uygulanmasında önemli bir rol oynamakta ve IFAP’ın çalışmalarına ayrıntılı katkılar geliştirmekten sorumludur. Bu 6 öncelik şunlardır: Kalkınma için Bilgi, Bilgi Okuryazarlığı, Bilgi Etiği, Bilginin Korunması, Bilgiye Erişilebilirlik ve Çok Dillilik.
Buna ek olarak, birçok Ulusal IFAP Komitesi, çeşitli paydaşlar için bir buluşma noktası ve uluslararası düzeyden ulusal düzeye bilgi aktarımı için bir vasıta görevi görerek IFAP’ın hedeflerini ulusal ölçekte takip etmektedir.
IFAP Hedefleri
IFAP Öncelikleri
IFAP’ın genel amacı, bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) giderek daha fazla kullanıldığı bir dünyada UNESCO Taraf Devletlerinin ulusal enformasyon politikaları ve bilgi stratejileri geliştirmelerine ve uygulamalarına yardımcı olmaktır. Bu amaca ulaşmak için IFAP Programı, çabalarını aşağıda listelenen altı öncelik alanında yoğunlaştırmaktadır.
Kalkınma için Bilgi: Kalkınma sorunlarının ele alınmasında bilginin değerine odaklanmaktadır.
Bilgi Okuryazarlığı: Hayatın her kesiminden insanları bilgiyi arama, değerlendirme, kullanma ve yaratma konusunda güçlendirir.
Bilgiyi Koruma: Kütüphaneleri, arşivleri ve müzeleri koruyarak bilgiye evrensel erişimi güçlendirir.
Bilgi Etiği: BİT uygulamalarının etik, yasal ve toplumsal yönlerini kapsar.
Bilgi Erişilebilirliği: Bilginin temin edilebilirliği, erişilebilirliği ve satın alınabilirliği ile ilgili konuları kapsar.
Çok Dillilik: Kişinin bilgi çevrelerine ne ölçüde katılabileceği konusunda önemli bir belirleyicidir.
***
Herkes İçin Bilgi Programı Hükûmetler Arası Konseyi’ne Türkiye, UNESCO 37. Genel Konferansı Kapsamında 14 Kasım 2013 tarihinde seçilmiştir. Komiteye üye olan devletler arasında: Türkiye, Bahreyn, Botsvana, Çin, Gine, İsviçre, Litvanya, Rusya Federasyonu, Senegal, Slovakya, Sudan ve Venezuela yer almıştır.
Ayrıca Türkiye, Herkes İçin Bilgi Programı Hükûmetler Arası Konseyi’ne UNESCO 39. Genel Konferansı kapsamında yeniden seçilmiştir. Komiteye üye olan devletler arasında: Türkiye, Bahreyn, Kuzey Kore, Macaristan, Jamaika, Litvanya, Mali, Nijer, Umman, Rusya Federasyonu, Güney Afrika ve İsviçre yer almıştır.