EĞİTİM KOMİSYONU RAPORU
(i)
İÇİNDEKİLER
Giriş
Tartışma 1
Madde 3.2 2018-2021 Taslak Program ve Bütçesinin görüşülmesi ve benimsenmesi (39 C/5)
Madde 4.8 SDG4-Eğitim 2030 Gündeminin uygulanmasında UNESCO’nun rolü
Tartışma 2
Madde 4.3 İşgal edilmiş Arap bölgelerindeki eğitim ve kültür enstitülerine ilişkin 38 C/ Karar 72’nin uygulanması
Madde 7.1 1960 Eğitimde Ayrımcılığa Karşı Sözleşme ve Tavsiye Kararının uygulanması için alınan önlemler üzerine Üye Devletler’den alınan raporların özetleri
Madde 7.2 1974 Uluslararası Anlayış, İşbirliği ve Barış için Eğitim ile İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerle ilgili Eğitime İlişkin Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor
Madde 7.5 1978 Eğitim İstatistiklerinin Uluslararası Standardizasyonuna ilişkin Revize Edilmiş Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor
Tartışma 3
Madde 6.1 Yükseköğretimde yeterliklerin tanınmasına ilişkin evrensel bir sözleşmenin hazırlanması üzerine ilerleme raporu
Madde 7.6 1974 Latin Amerika ve Karayipler’de Yüksek Öğrenim Çalışmalarının, Diplomalarının ve Derecelerinin Tanınmasına Dair Bölgesel Sözleşmenin ön revizyonu
Tartışma 4
Madde 4.5 Gençlik Forumunun Sonuçları
Tartışma 5
Madde 4.4 Çin’de, Shanghai Normal Üniversitesi’nde bir öğretmen eğitimi Merkezi kurulması önerisi (Bölüm XII); ve
Çin’de bir Kardeş Okullar Ağı (ASPnet) Uluslararası Merkezi kurulması önerisi (Bölüm XIV)
Eğitimle ilgili kategori 1 enstitüleri raporlarının sunumu:
GİRİŞ
Başkan: Bay G. Godia (Kenya)
Başkan Vekilleri: Bay Adnan Boyacı (Türkiye)
Bayan Luz Amparo Medina Gerena (Kolombiya)
Bay Muhammad Baligh-ur-Rehman (Pakistan)
Raportör: Bay Mohamed Dali (Fas)
TARTIŞMA 1
Madde 3.2 2018-2021 Taslak Program ve Bütçesinin görüşülmesi ve benimsenmesi (39 C/5 ve ekleri, 39C/6 ve ekleri, 39 C/COM JM/DR.1, 39C/INF.25)
5. Komisyon, ilk ve ikinci toplantılarında, madde 3.2 - 2018-2021 Taslak Program ve Bütçesinin görüşülmesi ve benimsenmesi ve madde 4.8 - SDG4-Eğitim 2030 Gündeminin uygulanmasında UNESCO’nun rolünü inceledi.
6. 36 Üye Devletin ve 7 sivil toplum kuruluşunun temsilcileri söz aldı.
39 C/5 (cilt 1) belgesinde önerilen karar tasarıları
7. Komisyon, Genel Konferansa Temel Program 1’e ilişkin 39 C/5 belgesinin 1. Cildi 01000 paragrafında önerilen kararı aşağıdaki şekilde değiştirilerek benimsemesini tavsiye etti:
(i) 39 C/6 belgesinde yer alan 7.1, 7.2, 7.3 ve 7.4 paragrafları; 39 C/6 Addendum belgesinde Bölüm D altında yer alan 4. paragraf
(ii) 39 C/COM JM/DR.1 belgesinde yer aldığı gibi revize edilmiş Temel Program 1 ödenek tutarı
Karar 01000 aşağıdaki gibidir:
Temel Program I için Karar Tasarısı
Genel Konferans,
1. Genel Direktör’ü yetkilendirir:
(a) 2018-2021 döneminde, aşağıdaki üç stratejik hedef ve iki ana eylem hattı etrafında yapılandırılmış ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDG) tarafından, özellikle de “Kapsayıcı ve eşit kaliteli eğitimi sağlamak ve herkes için hayat boyu öğrenme imkanları geliştirmek” SDG 4-Eğitim 2030 Gündemi tarafından yönlendirilen Temel Program 1 Eylem Planını uygulamak için; SDG 4-Eğitim 2030 Gündeminin uygulanmasında ülkeleri desteklemek için; uluslararası tarafından emanet edilen, gündemin koordinasyonuna liderlik etmesi ve eğitim üzerinde uluslararası olarak kabul edilmiş sürdürülebilir kalkınma hedefine (SDG) yönelik ilerlemeyi gözden geçirmesi / izlemesi görevini yerine getirmek için;
(b) En az gelişmiş ülkelere (LDCs) ve gelişmekte olan küçük ada Devletlerine (SIDs) özellikle dikkat ederek, Kurumun küresel öncelikleri olan toplumsal cinsiyet eşitliğini teşvik etmeye ve Afrika’nın ihtiyaçlarına işaret etmeğe katkı sağlamak ve olumlu toplumsal dönüşümleri, sosyal içermeyi ve kültürlerarası diyaloğu teşvik etmede eğitimin rolünü kabul ederek, gençlerin ihtiyaçlarını karşılamak ve toplumun ulaşılmamış ve en savunmasız kesimlerine ulaşmak için, aşağıdakiler amacıyla:
Stratejik Hedef 1: Herkes için kaliteli ve kapsayıcı hayat boyu öğrenmeyi teşvik edecek eğitim sistemleri geliştirmeleri için Üye Devletleri desteklemek
Stratejik Hedef 2: Öğrenenleri yaratıcı ve evrensel sorumluluk sahibi yurttaşlar olmaları konusunda güçlendirmek
(i) SDG 4-Eğitim 2030’u ülke düzeyinde uygulanmasında Üye Devletleri desteklemek: yetkilendirme için öğrenme sağlayan ve holistik ve sektör genelinde eğitim reformu için anahtar bir ilke ve ortaya çıkan sosyo-ekonomik zorluklara bir cevap olarak, hayat boyu öğrenme konseptine oturan örgün, yaygın ve sargın öğrenme imkânlarını birleştirerek kapsamlı ve esnek yollar yaratan eğitim sistemleri geliştirerek; çocuklara, gençlere ve yetişkinlere, bilgili, sorumlu ve aktif bireyler olmaları, saygın iş bulmaları ve sürdürülebilir gelişme ve barışçı toplumlara katkı sağlamaları için gereken bilgi, beceri ve değerler sunarak; eğitimin kalitesini artırmak için anahtar bir strateji olarak nitelikli öğretmen eksikliğine işaret ederek; kadınların ve kız çocuklarının eğitimine özel dikkat ederek; engelli bireyler ve krizden etkilenen insanlar da dâhil savunmasız nüfusa kaliteli eğitim olanakları sağlayarak; eğitimde bilgi ve iletişim teknolojileri ve öğrenmede yeni modeller potansiyelini kullanarak; sektör çaplı politika ve planlama (SWPP), okuryazarlık, teknik ve mesleki eğitim (TVET) ve öğretmenler olmak üzere dört alana öncelik verirken, eğitime bütüncül bir yaklaşımı sürdürerek;
Stratejik Hedef 3: Eğitim 2030 Gündemine öncülük etmek ve koordinasyonu sağlamak
(ii) çalışmanın iki akımına odaklanarak küresel ve bölgesel düzeyde SDG 4-Eğitim 2030’u gözden geçirmeye/izlemeye ve koordinasyonuna önderlik etmek: ilk olarak, eğitimin gelişen küresel yönetişim yapısı kapsamında küresel ve bölgesel koordinasyonu kolaylaştırmak; diğer Birleşmiş Milletler kurumlarıyla, uluslararası kurumlarla ve sivil toplumla ortaklıklar inşa etmek ve ortaklıkları güçlendirmek; Eğitim-2030 için yüksek düzey savunma yürütmek; ikinci olarak, SDG 4-Eğitim 2030’un uygulanmasını izlemek ve gözden geçirmek; eğitimin geleceği üzerine küresel politikaya rehberlik etmek için araştırma ve öngörü yoluyla küresel Eğitim 2030 gözlemevi görevini sağlamak;
(c) bu amaçla 2018-2019 dönemi için, $75,802,000 kısmı 7 eğitimle ilgili kategori 1 enstitüleri için ayrılan, bütün fon kaynağı altında $396,815,900 birleştirilmiş bütçe miktarı ayırmak için.
2. Genel Direktör’den talep eder:
(a) bu kararla yetki veren Temel Program 1 ile ilgili Afrika ve toplumsal cinsiyet eşitliği iki küresel önceliğinin genel hedeflerinin de tamamıyla gerçekleştirildiği çeşitli etkinlikleri uygulamasını;
(b) Genel Konferans tarafından benimsenen programın icrası üzerine yönetim organlarına, yasal raporlarda, düzenli olarak rapor etmesini ve aşağıdaki beklenen sonuçların gerçekleştirilmesini:
Ana Eylem Alanı 1: Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi 4’ün uygulanmasında Üye Devletleri desteklemek
(1) Bütün sistemi etkileyen bir hayat boyu öğrenme yaklaşımıyla, eşit ve kaliteli erken çocukluk bakımı ve eğitimine erişimi artırmak için geliştirilmiş ulusal eğitim politika ve planları (SDG 4.1 ve 4.2 hedeflerine katkı sağlayan);
(2) İstihdam, iyi iş, girişimcilik ve hayat boyu öğrenme için gençlere ve yetişkinlere ilgili becerileri kazandırmak amacıyla kurulan eşitlikçi ve uyumlu Teknik ve Mesleki Eğitim (TVET) sistemleri (SDG 4.3, 4.4 ve 8.6 hedeflerine katkı sağlayan);
(3) Genç ve yetişkinler için, bilgi ve iletişim teknolojileri yoluyla da, temel becerilerin edinilmesi ve hayat boyu öğrenme imkânlarının oluşturulması, artırılması ve izlenmesi için küresel çabaların harekete geçirilmesi ve geliştirilmiş politika ve planlar (SDG 4.6 hedefine katkı sağlayan);
(4) Tüm kadın ve erkeklerin eşit, hesaplı, kaliteli yükseköğretime erişiminin artırılması ve çalışmaların tanınmasını ilerletmek için geliştirilmiş ulusal politika ve kapasiteler (SDG 4.3 hedefine katkı sağlayan);
(5) Geliştirilmiş ve/veya uygulanmış ulusal öğretmen politikaları ve nitelikli, motive öğretmen desteğini artırmak için geliştirilmiş öğretmen eğitimi programları(SDG 4.c, 4.1 ve 4.2 hedeflerine katkı sağlayan);
(6) Öğrenenlere sağlıklı yaşamlar sürdürmede ihtiyaç duydukları bilgi, beceri, değer ve tutumları kazandırmak, sürdürülebilir kalkınmayı teşvik etmek ve sorumlu küresel vatandaşlar olarak dünyayla yakın ilişki kurmak için güçlendirilmiş ulusal kapasiteler (SDG 4.7, 4.a, 12.8, 13.3 hedeflerine ve SDG 3’e katkı sağlayan)
(7) Ulusal eğitim sistemlerinde toplumsal cinsiyeti bütünsel olarak işaret eden güçlendirilmiş ulusal kapasiteler (SDG 4.5 hedefine ve SDG 5’e katkı sağlayan);
(8)Engelliler dâhil olmak üzere öğrenme güçlüğü çeken kişilere ve krizden etkilenen nüfusa özellikle dikkat ederek, kırılgan nüfuslara yönelik eğitimde kapsayıcılığı genişletmek için geliştirilmiş politika, plan ve öğrenme imkânları (SDG 4.5 ve 4.a hedeflerine katkı sağlayan);
Ana Eylem Alanı 2: SDG 4- Eğitim 2030 koordinasyonuna ve gözden geçirilmesine/izlenmesine öncülük etmek
(9) UNESCO'nun küresel liderliği ve yetkisiyle etkili bir biçimde koordine edilmiş SDG 4-Eğitim 2030 (SDGs 4 ve 17’ye katkı sağlayan);
(10) SDG 4’e yönelik süreç yürütmek için SDG 4-Eğitim 2030 üzerine araştırma ve öngörü, izleme ve raporlama yaparak etkili bir şekilde üretilmiş kanıt, tavsiye ve fikir (SDGs 4 ve 17 hedeflerine katkı sağlayan).
(c) Genel Konferans tarafından benimsenen programın icrası üzerine stratejik sonuçlar raporunu (SSR) dâhil etmesini; devamı, yeniden yönlendirmesi, çıkış stratejileri ya da son bulması için olası önerileri de içeren, Tümü net değerlendirme kriterlerine dayalı ve uygulanabilir İç Gözetim Servisi (IOS) ve denetimler üzerine ana eylem alanları ve beklenen sonuçların bir gözden geçirmesi ve bu gözden geçirmeyi Yürütme Kurulunun 209. Oturumuna sunmasını;
(d) UNESCO’nun kapsayıcı stratejik kaynak seferberliğini de içeren, kaynak seferberliğini üzerine bir rapor hazırlamasını ve Yürütme Kurulunun 209. Oturumuna sunmasını.
8. Komisyon, Genel Konferans’a 39 C/5 belgesinin 1. Cildindeki Temel Program 1’e ilişkin 01100 (IBE), 01200 (IIEP), 01300 (UIL), 01400 (IITE), 01500 (IICBA), 01600 (IESALC) ve 01700 (MGIEP) paragraflarında öne sürülen kararları aşağıdaki değişikliklerle benimsemesini tavsiye etti:
(i) 39 C/COM JM/DR.1. belgesinde yer alan Temel Program 1’in revize edilmiş ödeme miktarı
9. Komisyon, Genel Konferans’a 39 C/6 belgesinde yer alan 01200 (IIEP) ve 01300 (UIL) paragraflarındaki öne sürülen kararları 7.1 paragrafındaki değişikliklerle benimsemesini tavsiye etti.
01100 (IBE) paragrafı için karar aşağıdaki gibidir:
Uluslararası Eğitim Bürosu (IBE) için Karar Tasarısı
Genel Konferans,
2016- 2017 iki yıllık dönemi için UNESCO Uluslararası Eğitim Bürosu’nun raporunu kabul ederek,
Uluslararası Eğitim Bürosu’nun Üye Devletlere proaktif, esnek, etkili verimli, zamanında ve sürdürülebilir bir şekilde hizmet sağlamasını garanti etmek amacıyla, işlevsel özerkliğini sürdürmesinin önemini göz önünde bulundurarak,
Mükemmeliyet merkezi statüsünü pekiştirecek ve devam ettirecek kararlaştırılmış çabanın yanı sıra, Genel Konferansın 36. Oturumunda benimsendiği gibi (36 C/Karar 10), IBE’yi müfredat ve ilgili konularda UNESCO’nun mükemmeliyet merkezi yapma stratejisini işleme koymasını, memnuniyetle karşılayarak,
1. IBE’nin, aşağıdakiler yoluyla, etkili müfredat uygulamasını sağlayan sistematik çevrenin yanı sıra, Temel Program 1’in stratejik hedefleri ve ilgili tematik alanlarının gerçekleştirilmesine, özellikle de müfredat, öğretme, öğrenme ve değerlendirmeyle ilgili aşağıdakiler yoluyla özel katkısını vurgular:
(a) özelleştirilmiş öğrenme araçları ve öğretim materyalleri geliştirmenin yanı sıra, akademik kurumlar tarafından onaylanmış, müfredat karar vericileri ve uygulayıcıları için, özelleştirilmiş eğitim kurslarının uygulanması;
(b) Üye Devletlerdeki ulusal müfredat birimleri ve uzmanlara teknik yardım ve tavsiye geliştirme;
(c) bilgi yönetimi ve kapasite yaymanın yanı sıra, müfredatıyla ilgili bilgi araştırma tabanının geliştirilmesi,
(d) entelektüel liderlik işlevini, bilgi alışverişinin güçlendirilmesi ve müfredatın geliştirilmesi ile ilgili araştırmaların kesilmesindeki alışveriş işlevi, öğrenme ve değerlendirme bilimlerini güçlendirme;
(e) kanıta dayalı uluslararası politika diyaloğunun ve herkes için eşit ve kapsayıcı, nitelikli eğitimi teşvik etmeyi amaçlayan girişimlerin kolaylaştırılması
(f) müfredat ve ilgili konularda küresel normatif işlevin güçlendirilmesi ve müfredatın geleceğini yönlendiren normatif araçların geçerliliği ve kanıtlanması için küresel müfredat ağının (GCN) kurulması;
2. Uluslararası Eğitim Bürosu Konseyi’nden, UNESCO Uluslararası Eğitim Bürosu’nun (IBE) bütçesini onaylarken, Büro’nun tüzüğüyle ve bu kararla bağlantılı olarak hareket etmesini, aşağıdakiler için talep eder:
(a) Uluslararası Eğitim Bürosu’nun (IBE) hedef ve etkinliklerinin, UNESCO’nun stratejik hedeflerini, Temel Program I’in ana eylem planlarını ve beklenen sonuçlarını karşılamasını sağlamak;
(b) Aşağıda paragraf 6’da listelendiği gibi Temel Program I’in beklenen sonuçlarının tamamlanmasına katkıda bulunma amacıyla Uluslararası Eğitim Bürosu’nun (IBE) temel girişimlerini desteklemek;
(c) Uluslararası Eğitim Bürosu’nun (IBE) müfredatta bir mükemmeliyet merkezi olarak misyonunu daha iyi yerine getirebilsin diye önemli insan kaynağını ve finansal kaynakları harekete geçirmek için Genel Direktör ile işbirliğini güçlendirmek;
3. IBE’nin 2018-2019 dönemi için bütünleşik bütçesinin $10,217,200 olduğunun notunu alır ve Genel Direktör’ü, Uluslararası Eğitim Bürosu’na (IBE) Temel Program I’in onaylanmış düzenli bütçesinden $5,069,400 finansal pay ayırarak destek sağlamak için yetkilendirir;
4. Uluslararası Eğitim Bürosu’nun (IBE) etkinliklerine entelektüel ve finansal katkı sağlayan Nijerya, Seyşel ve İsviçre hükümetlerine ve diğer organ ve enstitülere memnuniyetini ifade eder ve 2018-2019 ve ötesi için desteklerine devam etmeye davet eder;
5. Üye Devletlere hizmette Uluslararası Eğitim Bürosu’nun (IBE) etkinliklerinin etkili uygulanmasına finansal ve diğer uygun kaynaklar aracılığıyla katkı sağlamaları için, Üye Devletlere, hükümetlerarası ve uluslararası sivil toplum kuruluşlarına, donör birimlere, kurumlara ve özel sektöre, Uluslararası Eğitim Bürosu’nun (IBE) müfredatta ve ilgili konularda bir mükemmelliyet merkezi olarak misyonuyla, Temel Program I’in ana eylem planları ve beklenen sonuçlarıyla ve UNESCO’nun 2014-2021 stratejik hedefleriyle bağlantılı olarak, çağrıda bulunur;
6. Genel Direktör’den, yönetim birimlerine, Temel Program I’in aşağıda belirtilmiş beklenen sonuçlarının gerçekleştirilmesine Uluslararası Eğitim Bürosu’nun (IBE) katkısı üzerine yasal raporlarda düzenli olarak rapor etmesini talep eder:
(a) Bütün sistemi etkileyen bir hayat boyu öğrenme yaklaşımıyla, eşit ve kaliteli erken çocukluk bakımı ve eğitimine erişimi artırmak için geliştirilmiş ulusal eğitim politika ve planları (SDG 4.1 ve 4.2 hedeflerine katkı sağlayan) (MLA 1 - beklenen sonuç 1);
(b) SDG 4’e yönelik süreç yürütmek için SDG 4-Eğitim 2030 üzerine araştırma ve öngörü, izleme ve raporlama yaparak etkili bir şekilde üretilmiş kanıt, tavsiye ve fikir (SDGs 4 ve 17 hedeflerine katkı sağlayan) (MLA 2 - beklenen sonuç 10);
01200 (IIEP) paragrafı için karar aşağıdaki gibidir:
UNESCO Uluslararası Eğitim Planlama Enstitüsü (IIEP) için Karar Tasarısı
Genel Konferans,
UNESCO Uluslararası Eğitim Planlama Enstitüsü’nün (IIEP) 2016-2017 raporunu kabul ederek,
Uluslararası Eğitim Planlama Enstitüsü’nün Üye Devletlere proaktif, esnek, etkili verimli, zamanında ve sürdürülebilir bir şekilde hizmet sağlamasını garanti etmek amacıyla, işlevsel özerkliğini sürdürmesinin önemini göz önünde bulundurarak,
Temel Program 1’in uygulanmasında Uluslararası Eğitim Planlama Enstitüsü’nün önemli rolünü göz önünde bulundurarak,
1. IIEP’nin 2016-2017 bütçesini onaylarken, IIEP Yönetim Kurulu’ndan, işbu kararla ve Enstitü’nün Tüzüğü ile bağlantılı olarak, aşağıdakileri talep eder:
(a) Uluslararası Eğitim Planlama Enstitüsü’nün (IIEP) hedef ve etkinliklerinin, Temel Program I’in stratejik hedefleri ve öncelikleri ve beklenen sonuçlarını ile ahenk içinde olmasını sağlamak;
(b) Eğitim sistemlerinin planlama, idare ve yönetimleri için Üye Devletlerin kapasitelerini güçlendirmek;
(c) Eğitimsel planlama, idare, değerlendirme ve izlemede UNESCO İstatistik Enstitüsü (UIS) ve UNESCO alan ofislerinin yanı sıra UNESCO’nun diğer eğitimle ilgili kategori 1 enstitüleriyle işbirliği içinde ulusal, alt bölgesel ve bölgelerarası eğitim programlarını güçlendirmek;
(d) Üye Devletler arasında, eğitim planlama ve yönetiminde bilgi artırmayı, eğitim planlama ve idaresinde bilginin üretimi, paylaşımı, iletimi ve bilgi ve deneyim paylaşımını hedefleyen araştırma ve çalışmalar yürütmek;
(e) Üye Devletler’in yeterlik alanlarında teknik destek projeler yürütmek;
2. IIEP’nin 2018-2019 dönemi için bütünleşik bütçesinin $44,201,900 olduğunun notunu alır ve Genel Direktör’ü, Enstitü’nün Temel Program 1’in onaylanmış düzenli bütçesinden $5,360,000 finansal pay ayırarak destek sağlamak için yetkilendirir;
3. Enstitü’nün yerleşkelerini ücretsiz sağlayan ve düzenli olarak onarımlarını finanse eden Arjantin ve Fransız hükümetlerinin yanı sıra, Enstitü’nün etkinliklerini gönüllü katkılarla ve sözleşmeli anlaşmalarla destekleyen Üye Devletlere ve kurumlara memnuniyetini ifade eder ve bunları 2018-2019 ve sonrası için desteklerine devam etmeye davet eder;
4. Üye Devletlere, IIEP’nin etkinliklerini güçlendirmek amacıyla, Tüzüğünün VII. Maddesi ile bağlantılı olarak, Fransız ve Arjantin Hükümetleri tarafından sağlanan ek kaynak ve yerleşkeleriyle, Üye Devletlerin Temel Program I’in öncelikleri ve 2014-2021 UNESCO stratejik hedeflerine yönelik gereksinimlerini daha iyi karşılayabilsin diye, gönüllü katkılarını bağışlama, yenileme ya da artırmaları için çağrıda bulunur;
5. Genel Direktör’den, yönetim birimlerine, Temel Program 1’in aşağıda belirtilmiş beklenen sonuçlarının gerçekleştirilmesine Uluslararası Eğitim Planlama Enstitüsü’nün (IIEP) katkısı üzerine yasal raporlarda düzenli olarak rapor etmesini talep eder:
(a) Bütün sistemi etkileyen bir hayat boyu öğrenme yaklaşımıyla, eşit ve kaliteli erken çocukluk bakımı ve eğitimine erişimi artırmak için geliştirilmiş ulusal eğitim politika ve planları (SDG 4.1 ve 4.2 hedeflerine katkı sağlayan) (MLA 1 - beklenen sonuç 1);
(b) SDG 4’e yönelik süreç yürütmek için SDG 4-Eğitim 2030 üzerine araştırma ve öngörü, izleme ve raporlama yaparak etkili bir şekilde üretilmiş kanıt, tavsiye ve fikir (SDGs 4 ve 17 hedeflerine katkı sağlayan) (MLA 2 - beklenen sonuç 10).
01300 (UIL) paragrafı için karar aşağıdaki gibidir:
UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü (UIL) için Karar Tasarısı
Genel Konferans,
UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü (UIL) 2016-2017 raporunu kabul ederek,
UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü’nün (UIL), kendi uzmanlık alanlarında UNESCO’nun işlevlerine katkılarıyla (düşünce laboratuvarı, standart kurucu, bilgi paylaşım merkezi, kapasite inşa edici ve uluslararası işbirliği için katalizör) ve eğitim arenası içerisinde hayat boyu öğrenme için kendini bir küresel mükemmeliyet merkezi olarak yeniden konumlandırma çabalarında UNESCO’nun anahtar eğitim enstitülerinden biri olarak rolünü tanıyarak,
UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü’nün (UIL) Üye Devletlere proaktif, esnek, etkili verimli, zamanında ve sürdürülebilir bir şekilde hizmet sağlamasını garanti etmek amacıyla, işlevsel özerkliğini sürdürmesinin önemini tanıyarak,
UNESCO’nun Temel Program 1 için hayat boyu öğrenme kapsayıcı kavramının önemini de aynı zamanda tanıyarak ve 6. Uluslararası Yetişkin Eğitimi Konferansı’nda (CONFINTEA VI) benimsenen Belem Eylem Planı’na taahhütü yineleyerek,
1. UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü’nün (UIL), özellikle herkes için hayat boyu öğrenmeyi, müdafaa, kapasite geliştirme, araştırma ve ağ kurma yoluyla geliştirme hususunda Temel Program 1’in ilgili stratejik hedef ve önceliklerinin tamamlanmasına önemli katkısını, hayat boyu öğrenme politika ve stratejilerine, okuma yazma ve temel becerilerine ve yetişkin eğitim ve öğretimine odaklanarak vurgular ve önemser;
2. UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü’nün (UIL) 2018-2019 bütçesini onaylarken, UIL Yönetim Kurulu’ndan, işbu kararla ve Enstitü’nün Tüzüğü ile bağlantılı olarak, aşağıdakileri talep eder:
(a) UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü’nün (UIL) hedef ve etkinliklerinin, UNESCO’nun hedeflerini ve Temel Program 1’in önceliklerini ve eylem planlarını karşılamasını sağlamak;
(b) Aşağıda paragraf 6’da listelenen Temel Program 1’in beklenen sonuçlarını başarmaya katkı sağlamak amacıyla UIL’in programlarını geliştirmek ve güçlendirmek;
(c) Hayat boyu öğrenme için küresel bir mükemmeliyet merkezi olarak Enstitü’nün kapasitesini ve okuma yazma ve yetişkin eğitim öğretiminde belirli sorumluluklarını desteklemek;
(d) Belem Eylem Planı’nı takip etmek ve uygulanmasını izlemek için gerekli önlemleri almak;
(e) Gerekli insan kaynağını ve finansal kaynakları harekete geçirmek için Genel Direktör ile çalışmaya devam etmek;
3. UIL’in 2018-2019 dönemi için bütünleşik bütçesinin $8,479,700 olduğunun notunu alır ve Genel Direktör’ü, Enstitü’nün Temel Program 1’in onaylanmış düzenli bütçesinden $1,962,900 finansal pay ayırarak destek sağlamak için yetkilendirir;
4. UIL’e önemli bir finansal katkı yaparak ve Enstitü’nün yerleşkelerini ücretsiz sağlayarak süregelen desteği için Alman Hükümetine ve UIL’in etkinliklerine entelektüel ve finansal katkı sağlayan diğer Üye Devletlere ve kurumlara, özellikle İsviçre Kalkınma ve İşbirliği Ajansı (SDC), İsveç Uluslararası Kalkınma ve İşbirliği Ajansı (Sida), Norveç Hükümeti ve Federal Nijerya Hükümeti’ne memnuniyetini ifade eder ve 2018-2019 dönemi ve sonrası için desteklerine devam etmeye davet eder;
5. Üye Devletlere, hükümetler arası ve uluslararası sivil toplum kuruluşlarına, donör birimlere, kuruluşlara ve özel sektöre, Temel Program 1’in öncelikleri ve UNESCO’nun 2014-2021 stratejik hedeflerine yönelik UIL’in katkı yapmasını sağlamak için finansal ve diğer uygun katkılarını bağışlama ya da yenilemeleri için çağrıda bulunur;
01400 (IITE) paragrafı için karar aşağıdaki gibidir:
UNESCO Eğitimde Bilgi Teknolojileri Enstitüsü (IITE) için Karar Tasarısı
Genel Konferans,
UNESCO Eğitimde Bilgi Teknolojileri Enstitüsü’nün (IITE) 2016-2017 raporunu kabul ederek,
IIET’nin iki yıllık dönemde eğitimde bilgi ve iletişim teknolojileri alanında ileri teknoloji araştırma ve politika savunma merkezine dönüşmesinin pozitif kalkınmasını memnuniyetle karşılayarak ve Enstitü’nün Üye Devletlere esnek, etkili ve verimli bir şekilde hizmet sağlamasını temin etmek için işlevsel otonomisini sürdürmenin önemini tanıyarak,
1. UNESCO Eğitimde Bilgi Teknolojileri Enstitüsü’nün (IITE), özellikle eğitimde bilgi ve iletişim teknolojileri alanında politika savunma, kapasite geliştirme ve bilgi hizmetleri hususunda, UNESCO’nun ilgili stratejik hedefleri ve Temel Program 1’in önceliklerinin tamamlanmasına önemli katkısını aşağıdakiler yoluyla vurgular ve önemser:
(a) kanıta dayalı araştırma, analitik çalışmalar ve eğitimde ICT kullanımının en iyi örneklerinin toplanması ve yayılması;
(b) öğretmenlere ve müfredatın dijital içeriğine özel vurguyla, eğitimde ICT’nin uygulanması üzerine Üye Devletlerle teknik destek hükümleri, bilgi paylaşımı;
2. UNESCO Eğitimde Bilgi Teknolojileri Enstitüsü’nün (IITE), 2018-2019 bütçesini onaylarken, IITE Yönetim Kurulu’ndan, işbu kararla ve Enstitü’nün Tüzüğü ile bağlantılı olarak, aşağıdakileri talep eder:
a) UNESCO Eğitimde Bilgi Teknolojileri Enstitüsü’nün (IITE) hedef ve etkinliklerinin, UNESCO’nun hedeflerini ve Temel Program I’in önceliklerini ve eylem planlarını karşılamasını sağlamak;
(b) IITE misyonunu gerçekleştirebilsin diye, gerekli insan kaynağını ve finansal kaynakları harekete geçirmek için Genel Direktör ile çalışmaya devam etmek;
3. IITE’nin 2018-2019 dönemi için bütünleşik bütçesinin $1,898,700 olduğunun notunu alır ve Genel Direktör’ü, Enstitü’nün Temel Program 1’in onaylanmış düzenli bütçesinden $898,700 finansal pay ayırarak destek sağlamak için yetkilendirir;
4. IITE’ye önemli finansal katkısı ve Enstitü’nün yerleşkelerini ücretsiz sağlayarak desteği için Rusya Federasyonu’na ve Enstitü’nün etkinliklerine entelektüel ve finansal katkı sağlayan diğer Üye Devletlere ve kurumlara memnuniyetini ifade eder ve 2018-2019 dönemi ve sonrası için desteklerine devam etmeye davet eder;
5. Üye Devletlere, hükümetler arası ve uluslararası sivil toplum kuruluşlarına, donör birimlere, kuruluşlara ve özel sektöre, Temel Program 1’in önceliklerine daha iyi katkı sağlayabilsin diye IITE’nin, misyonuyla bağlantılı olarak, Üye Devletlere hizmetinin etkili uygulanmasına finansal ve diğer uygun araçlarla katkı sağlaması için çağrıda bulunur;
6. Genel Direktör’den, yönetim birimlerine, Temel Program 1’in aşağıda belirtilmiş beklenen sonuçlarının gerçekleştirilmesine Eğitimde Bilgi Teknolojileri Enstitüsü’nün (IITE) katkısı üzerine yasal raporlarda düzenli olarak rapor etmesini talep eder:
(a) Bütün sistemi etkileyen bir hayat boyu öğrenme yaklaşımıyla, eşit ve kaliteli erken çocukluk bakımı ve eğitimine erişimi artırmak için geliştirilmiş ulusal eğitim politika ve planları (SDG 4.1 ve 4.2 hedeflerine katkı sağlayan) (MLA 1 - beklenen sonuç 1);
(b) SDG 4’e yönelik süreç yürütmek için SDG 4-Eğitim 2030 üzerine araştırma ve öngörü, izleme ve raporlama yaparak etkili bir şekilde üretilmiş kanıt, tavsiye ve fikir (SDGs 4 ve 17 hedeflerine katkı sağlayan) (MLA 2 - beklenen sonuç 10);
01500 (IICBA) paragrafı için karar aşağıdaki gibidir:
UNESCO Uluslararası Afrika’da Kapasite Geliştirme Enstitüsü (IICBA) için Karar Tasarısı
Genel Konferans,
UNESCO Uluslararası Afrika’da Kapasite Geliştirme Enstitüsü (IICBA) 2016-2017 raporunu kabul ederek,
Enstitü’nün, Üye Devletlere esnek, etkili ve verimli bir şekilde hizmet sağlamasını garanti etmek amacıyla, işlevsel özerkliğini sürdürmesinin önemini tanıyarak,
Aynı zamanda, özellikle Afrika’da, kaliteli öğretmenleri eğitme, muhafaza etme ve yönetmede ulusal kapasiteleri geliştirmek için kaliteli eğitim sağlamada ve Üye Devletlerin gereksinimlerini karşılamada öğretmenlerin oynadığı önemli rolü tanıyarak,
1. IICBA’nın, küresel Afrika önceliğine katkı yapma yararına Temel Program 1’in eylemlerini uygulamada anahtar bir rol oynamasını tavsiye eder;
2. UNESCO Uluslararası Afrika’da Kapasite Geliştirme Enstitüsü’nün, özellikle eğitimin kalitesinin geliştirilmesi ve profesyonel öğretmen geliştirmeyle ilgili, UNESCO’nun ilgili stratejik hedefleri ve Temel Program 1’in önceliklerinin tamamlanmasına önemli katkısını aşağıdakiler yoluyla vurgular ve önemser:
(a) yenilikçi öğretmen gelişiminde her düzeyde, öğretmen eğitim müfredatının kalitesini, yeterlilik çerçevelerini, cinsiyet analizini ve öğretmen eğiticilerinin eğitilmesini geliştirmek için, UNESCO Öğretmen Stratejisi, UNESCO Öğretmen Girişimi ve diğer UNESCO araçlarını da içeren, etkili öğretmen politikalarının geliştirilmesi ve uygulanmasına odaklanarak, desteklemek;
(b) Özellikle bilgi iletişim teknolojileri-geliştirilmiş öğretmen standartları alanlarında, eğitim stratejilerinde bilgi iletişim teknolojileri planlamasında, bilgi iletişim teknolojilerinin geliştirilmesi ve açık öğretim ve uzaktan öğrenmede (ODL), çevrimiçi öğretmen geliştirme sertifika eğitim programlarında ve yönetim ve kalite güvencesinde, öğretmen eğitim enstitülerinin kapasitelerinin geliştirilmesi;
3. UNESCO Uluslararası Afrika’da Kapasite Geliştirme Enstitüsü’nün, 2018-2019 bütçesini onaylarken, IICBA Yönetim Kurulu’ndan, işbu kararla ve Enstitü’nün Tüzüğü ile bağlantılı olarak, aşağıdakileri talep eder:
(a) IICBA’nın hedef ve etkinliklerinin, UNESCO’nun hedeflerini ve Temel Program I’in önceliklerini ve eylem planlarını karşılamasını sağlamak;
(b) Aşağıda paragraf 7’de listelenen Temel Program I’in beklenen sonuçlarını başarmaya katkı sağlamak amacıyla IICBA’nın program ve projelerini geliştirmek ve güçlendirmek;
(c) IICBA misyonunu gerçekleştirebilsin diye, gerekli insan kaynağını ve finansal kaynakları harekete geçirmek için Genel Direktör ile çalışmaya devam etmek;
4. IICBA’nın 2018-2019 dönemi için bütünleşik bütçesinin $4,480,700 olduğunun notunu alır ve Genel Direktör’ü, Enstitü’nün Temel Program 1’in onaylanmış düzenli bütçesinden $2,480,700 finansal pay ayırarak destek sağlamak için yetkilendirir;
01600 (IESALC) paragrafı için karar aşağıdaki gibidir:
UNESCO Uluslararası Latin Amerika ve Karayipler Yükseköğretim Enstitüsü (IESALC) için Karar Tasarısı
Genel Konferans,
UNESCO Uluslararası Latin Amerika ve Karayipler Yükseköğretim Enstitüsü’nün (IESALC) 2016-2017 raporunu kabul ederek,
Enstitü’nün, Üye Devletlere esnek, etkili ve verimli bir şekilde hizmet sağlamasını garanti etmek amacıyla, işlevsel özerkliğini sürdürmesinin önemini tanıyarak,
Aynı zamanda, IESALC’ın yükseköğretimi canlandırmada ve Latin Amerika ve Karayipler bölgesindeki Üye Devletler’de bilimsel ve teknolojik kalkınmayı teşvik etmekteki stratejik rolünü tanıyarak,
1. IESALC Yönetim Kurulu’ndan, Enstitü’nün programındaki aşağıdaki hedeflere öncelik vermeye davet eder,
(a) Özellikle bölgedeki yükseköğretim UNESCO Kürsüleri arasında aktif katılımı ve entelektüel ortaklıkları kolaylaştırarak, yükseköğretim enstitüleri arasında işbirliğinin yanı sıra, üniversitelerarası işbirliğini teşvik için bölgesel platform sağlama;
(b) 1974 Karayipler ve Latin Amerika’da Yüksek Eğitimde Eğitimlerin, Diplomaların ve Derecelerin Tanınması Hakkında Bölgesel Sözleşme’nin gelecekteki gelişimini izleyerek ve gelişimine rehberlik ederek, bölgede yükseköğretimin uluslararası hâle getirilmesi ile ilgili zorluklara işaret etme;
2. Aynı zamanda Yönetim Kurulu’nu, odak noktası sağlamak için stratejik yönerge ve program uygulamayı yakından izlemeye; IESALC’ın oryantasyon ve etkinliklerini UNESCO Genel Merkezi’ndeki ve bölgedeki alan ofislerindekilerle uyumlu hâle getirmeye; ve Enstitü’nün projelerine bölgesel ve uluslararası destek elde etmede aktif rol almaya davet eder;
3. IESALC’ın 2018-2019 dönemi için bütünleşik bütçesinin $3,170,000 olduğunun notunu alır ve Genel Direktör’ü, Enstitü’nün Temel Program 1’in onaylanmış düzenli bütçesinden $2,170,000 finansal pay ayırarak destek sağlamak için yetkilendirir;
4. Bolivarcı Venezuela Cumhuriyeti’ne süregelen desteği ve IESALC’ın yerleşkesini ücretsiz sağladığı için memnuniyetini ifade eder;
5. Üye Devletleri, uluslararası kurumları, donör birimleri, kuruluşları ve özel sektörü, IESALC’ın 2018-2021 dönemi için tasarlanan program etkinliklerini uygulamasını sağlamak için destek vermeye veya desteğini yenilemeye teşvik eder;
6. Genel Direktör’den, yönetim birimlerine, Temel Program 1’in aşağıda belirtilmiş beklenen sonuçlarının gerçekleştirilmesine UNESCO Uluslararası Latin Amerika ve Karayipler Yükseköğretim Enstitüsü’nün (IESALC) katkısı üzerine yasal raporlarda düzenli olarak rapor etmesini talep eder:
(a) Tüm kadın ve erkeklerin eşit, hesaplı, kaliteli yükseköğretime erişiminin artırılması ve çalışmaların tanınmasını ilerletmek için geliştirilmiş ulusal politika ve kapasiteler (SDG 4.3 hedefine katkı sağlayan) (MLA 1- beklenen sonuç 4).
01700 (MGIEP) paragrafı için karar aşağıdaki gibidir:
UNESCO Mahatma Gandhi Barış ve Sürdürülebilir Kalkınma için Eğitim Enstitüsü (MGIEP)
için Karar Tasarısı
Genel Konferans,
UNESCO Mahatma Gandhi Barış ve Sürdürülebilir Kalkınma için Eğitim Enstitüsü (MGIEP) 2016-2017 raporunu kabul ederek,
Enstitü’nün, özellikle küresel vatandaşlık eğitimi, barış ve insan hakları eğitimi ve sürdürülebilir kalkınma için eğitim alanlarında, Temel Program 1’in uygulanmasındaki önemli katkılarını tanıyarak,
Aynı zamanda, Üye Devletlere proaktif, esnek, etkili ve verimli bir şekilde hizmet sağlayabilmesini temin etmek için UNESCO MGIEP’nin işlevsel otonomisini sürdürmesinin önemini tanıyarak,
MGIEP’nin evrensel vatandaşlığı teşvik etmek için barış ve sürdürülebilir kalkınma için eğitimde bir mükemmeliyet merkezi olarak konumlandırılması sürecini memnuniyetle karşılayarak,
1. UNESCO MGIEP’nin, özellikle Üye Devletlerin evrensel vatandaşlık, barış ve insan hakları eğitimi, sürdürülebilir kalkınma için eğitim, araştırma ve öngörme çalışmaları konularında kapasitelerini güçlendirmeye ilişkin Temel Program 1’in ilgili stratejik hedeflerinin ve önceliklerinin gerçekleştirilmesine aşağıdakiler yoluyla özel katkılarını vurgular:
(a) mevcut müfredata beceri, bilgi ve barış, sürdürülebilir kalkınma ve evrensel vatandaşlık tutumlarını yerleştirme;
(b) pedagojilerde yeniliği ve bilişsel bilimde, dönüştürücü eğitimde, bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarında ve deneysel öğrenmede araştırma yoluyla öğrenme süreçlerini destekleme;
(c) barış ve sürdürülebilir kalkınma için dönüştürücü eğitimde bilgi yönetimi ve kapasite yayılımının yanı sıra, eğitim politika ve uygulama tabanını geliştirme;
(d) aktif ve sürdürülebilir sivil ve sosyal birleşmede gençlik kapasiteleri ve yeterlikleri inşa etmeye odaklanan, kanıta dayalı ve kapsayıcı uluslararası eğitim politika diyaloglarını ve barış, sürdürülebilir kalkınma için eğitim ve evrensel vatandaşlık üzerine çevrimiçi gençlik eğitim programlarını kolaylaştırma;
2. MGIEP Yönetim Kurulu’ndan, Enstitü’nün 2018-2019 bütçesini onaylarken, Enstitü’nün Tüzüğüyle ve bu kararla bağlantılı olarak hareket etmesini aşağıdakiler için talep eder:
(a) MGIEP’nin hedef ve etkinliklerinin UNESCO’nun stratejik hedeflerini ve Temel Program 1’in ana eylem alanı ve tematik alanlarını karşılamasını sağlamak;
(b) Temel Program 1’in beklenen sonuçlarının gerçekleştirilmesine katkı sağlaması amacıyla UNESCO’nun program ve projelerini desteklemek;
(c) MGIEP’nin, evrensel vatandaşlığı teşvik için eğitimde barış ve sürdürülebilir kalkınma mükemmeliyet merkezi olarak misyonunu daha iyi yerine getirebilmesi amacıyla gerekli insan kaynağı ve finansal kaynaklarını harekete geçirmek için Genel Direktör ile işbirliğini güçlendirmek;
3. MGIEP’nin, 2018-2019 dönemi için bütünleşik bütçesinin $3,353,800 olduğunun notunu alır ve Genel Direktör’ü, Enstitü’nün Temel Program 1’in onaylanmış düzenli bütçesinden $353,800 finansal pay ayırarak destek sağlamak için yetkilendirir;
4. UNESCO MGIEP’nin etkinliklerine entelektüel ya da finansal katkı sağlayan Hindistan Hükümetine, Üye Devletlere ve diğer organ ve enstitülere memnuniyetini ifade eder ve onları 2018-2019 ve ötesi için desteklerini sürdürmeye davet eder;
5. Üye Devletlere, hükümetler arası ve uluslararası sivil toplum kuruluşlarına, donör birimlere, kurumlara ve özel sektöre, Üye Devletlere hizmette ve Temel Program 1’in öncelikleri ve UNESCO’nun 2014-2021 stratejik hedeflerine doğru MGIEP’nin etkinliklerinin etkili uygulanmasına finansal ve diğer uygun kaynaklar aracılığıyla katkı sağlamaları için çağrıda bulunur;
6. Genel Direktör’den, yönetim birimlerine, Temel Program 1’in aşağıda belirtilmiş beklenen sonuçlarının gerçekleştirilmesine MGIEP’nin katkısı üzerine yasal raporlarda düzenli olarak rapor etmesini talep eder:
(a) Öğrenenlere sağlıklı yaşamlar sürdürmede ihtiyaç duydukları bilgi, beceri, değer ve tutumları kazandırmak, sürdürülebilir kalkınmayı teşvik etmek ve sorumlu küresel vatandaşlar olarak dünyayla yakın ilişki kurmak için güçlendirilmiş ulusal kapasiteler (SDG 4.7, 4.a, 12.8, 13.3 hedeflerine ve SDG 3’e katkı sağlayan) (MLA 1- beklenen sonuç 6);
(b) SDG 4’e yönelik süreç yürütmek için SDG 4-Eğitim 2030 üzerine araştırma ve öngörü, izleme ve raporlama yaparak etkili bir şekilde üretilmiş kanıt, tavsiye ve fikir (SDGs 4 ve 17 hedeflerine katkı sağlayan) (MLA 1- beklenen sonuç 10).
Madde 4.8 SDG4-Eğitim 2030 Gündeminin uygulanmasında UNESCO’nun rolü (39 C/44 ve 39 C/INF.16)
10. Komisyon, Genel Konferans’a 39 C/44 belgesinin, Genel Konferans kayıtları için, notunu almasını ve paragraf 7’de önerilen kararı düzenlenmiş şekliyle benimsemesini tavsiye etti. Karar metni aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
38 C/Karar 11, 37 C/ Karar 11, 202 EX/ Karar 6, 200 EX/ Karar 7, 197 EX/ Karar 6, 196 EX/ Karar 7 ve 195 EX/ Karar 6’yı hatırlatarak,
39 C/44 belgesini incelemiş olarak,
1. Genel Direktör’e SDG 4 – Eğitim 2030’u koordine etme ve destekleme çabaları için memnuniyetini ifade eder;
2. Incheon Bildirisi ve Eğitim 2030 Eylem Planı’nda çerçevesinin çizildiği şekilde UNESCO’nun rolünü oynamasına devam etmesini aşağıdakiler aracılığıyla şiddetle destekler:
(a) Eğitim 2030’u koordine etme ve Eğitim 2030’a önderlik etme ve tüm 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Gündemi koordinasyon yapısı için odak noktası olarak işlevini sürdürme;
(b) politika, program, plan ve normatiflerin geliştirilmesi için teknik destek ve verilerin üretimi için fonlama çerçeveleri de içeren, kendisine verilen Üye Devletlere destek sağlama görevine devam etme;
(c) UNESCO İstatistik Enstitüsü’nün eğitimde ülkelerarası karşılaştırılabilir veri kaynağı olmaya ve Eğitim 2030 İdari Komitesiyle ve diğer ortaklarla işbirliği içinde çalışmayla izleme göstergeleri, istatistiksel yaklaşımlar ve izleme araçları geliştirmeye devam etmesini sağlamak ve bu destek kapsamında, orta gelirli ülkelere yönelik yardım için bir strateji tasarlayarak SDG'ye ulaşma yolunun hızlandırılmasına katkıda bulunmak; ve
(d) 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Gündeminin uygulanmasının gözden geçirilmesi ve izlenmesi için kurulan küresel mekanizmayı dikkate alarak, Küresel Eğitim İzleme Raporu aracılığıyla SDG 4 ve diğer SDG'lerdeki eğitim hedefleri hakkında küresel izleme ve raporlamanın sağlanması;
2.bis 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Gündeminin gerçekleştirilmesi için, özellikle hedef 4.7 insan hakları eğitim ve öğretiminin önemini vurgulayarak
3. İlgili aktörler ve paydaşlarla çok paydaşlı ortaklıklar geliştirmenin yanı sıra, kapsamlı bir yaklaşım sağlamak için kurulan güçlü işbirliğini memnuniyetle karşılar;
4. Genel Direktör’ü, Eğitim 2030 gündeminin uygulanması için izleme mekanizması çerçevesinde bölgesel ve ulusal planlardaki mevcut mekanizmaların değerlendirilmesi için izleme mekanizmalarını göz önünde bulundurmaya devam etmeye davet eder;
5. Üye Devletlere, bütçeden arındırılmış kaynaklar da dâhil olmak üzere kendi ulusal önceliklerine göre, uygun olduğunda UNESCO'nun SDG4-Eğitim 2030'u uygulamalarına yönelik faaliyetlerini destekleme çağrısında bulunur;
6. Genel Direktör’den, UNESCO’nun SDG-4 Eğitim 2030 koordinasyonunu ve desteğini Yürütme Kurulunun 205. Oturumuna rapor etmesini talep eder.
TARTIŞMA 2
Madde 4.3 İşgal edilmiş Arap bölgelerindeki eğitim ve kültür enstitülerine ilişkin 38 C/ Karar 72’nin uygulanması
Madde 7.1 1960 Eğitimde Ayrımcılığa Karşı Sözleşme ve Tavsiye Kararının uygulanması için alınan önlemler üzerine Üye Devletler’den alınan raporların özetleri
Madde 7.2 1974 Uluslararası Anlayış, İşbirliği ve Barış için Eğitim ile İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerle ilgili Eğitime İlişkin Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor
Madde 7.5 1978 Eğitim İstatistiklerinin Uluslararası Standardizasyonuna ilişkin Revize Edilmiş Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor
11. Komisyon, ikinci ve üçüncü toplantılarında 4.3 - İşgal edilmiş Arap bölgelerindeki eğitim ve kültür enstitülerine ilişkin 37 C/ Karar 72’nin uygulanması maddesini inceledi.
12. Komisyon, üçüncü ve dördüncü toplantılarında, 7.1 - 1960 Eğitimde Ayrımcılığa Karşı Sözleşme ve Tavsiye Kararının uygulanması için alınan önlemler üzerine Üye Devletler’den alınan raporların özetleri; 7.2 - 1974 Uluslararası Anlayış, İşbirliği ve Barış için Eğitim ile İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerle ilgili Eğitime İlişkin Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor ve 7.5 - 1978 Eğitim İstatistiklerinin Uluslararası Standardizasyonuna ilişkin Revize Edilmiş Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor maddelerini inceledi.
13. 41 Üye Devletin temsilcisi ve 2 sivil toplum kuruluşu temsilcisi bu tartışma sırasında söz aldı.
Madde 4.3 İşgal edilmiş Arap bölgelerindeki eğitim ve kültür enstitülerine ilişkin 38 C/ Karar 72’nin uygulanması (39 C/17 ve 39 C/COM ED-CLT/DR.1)
14. Komisyon, Genel Konferans’a, İşgal edilmiş Arap bölgelerindeki eğitim ve kültür enstitülerine ilişkin 38 C/ Karar 72’nin uygulanması başlıklı 39 C/17 belgesinin, notunu almasını tavsiye etti.
15. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, Cezayir, Bahreyn, Cibuti, Mısır, Irak, Ürdün, Kuveyt, Lübnan, Libya, Fas, Umman, Filistin, Katar, Suudi Arabistan, Suriye Arap Cumhuriyeti, Sudan, Tunus, Birleşik Arap Emirlikleri ve Yemen tarafından ortak sunulan, 39 C/COM ED-CLT/DR.1 belgesinde öne sürülen kararı benimsemesini tavsiye etti. Karar aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin eğitim hakkıyla ilgili 26. maddesinin ve 4. Cenevre Sözleşmesinin çocukların eğitim hakkının reddine ilişkin 4. ve 94. Maddeleri, UNESCO Doğal ve Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi (1972) ve Lahey Sözleşmesi ve Eklerinin (1954) yanı sıra 38 C/ Karar 72’yi hatırlatarak,
39 C/ 17 belgesini inceleyerek,
Herkes için eğitim hakkını sağlamak ve Filistinlilerin eğitim sistemine güvenli bir şekilde erişebilme ihtiyacını karşılamak için UNESCO’nun hareket geçme çağrısı rolünü hatırlatarak,
Çatışma durumunda korunacak anıtların, eserlerin, elyazmalarının, kitapların ve diğer tarihi ve kültürel varlıkların korunması için taahhütte bulunarak;
1. Genel Direktör tarafından 38 C / Karar 72'nin uygulanması amacıyla yapılan çabaları destekler ve Genel Direktör’den Program ve Bütçe 2018-2019 çerçevesinde tam olarak uygulanmasını sağlamak için mümkün olan her şeyi talep eder (39 C/5);
2. İşgal altındaki Filistin topraklarında UNESCO’nun eylemiyle önemli katkıları için, ilgili tüm Üye Devletlere, hükümetler arası kurumlara ve sivil toplum kuruluşlarına memnuniyetini ifade eder ve UNESCO’yu bu çabasında desteklemeye devam etme çağrısında bulunur;
3. Genel Direktör’e Mevcut eğitim ve kültür faaliyetlerinin uygulanmasıyla ilgili olarak elde edilen sonuçlar için teşekkür eder ve son gelişmelerden kaynaklanan yeni ihtiyaç ve problemlere işaret etmek için UNESCO'nun Filistin eğitim ve kültür kurumlarına yaptığı maddi ve teknik yardımı güçlendirmeye davet eder;
4. Aynı zamanda, Genel Direktör’e, UNESCO'nun Gazze Şeridi'ndeki duruma verdiği yanıt ve Üye Devletlerin ve bağışçıların cömert maddi desteği ile uygulanan girişimler için teşekkür eder ve Genel Direktör’ü, Kurum’un yetki alanları dâhilindeki erken kurtarma programını daha da genişletmeye çağırır;
5. Filistinli ve diğer tüm öğrencilerin sosyal dokularının ayrılmaz bir parçası olmalarını ve eğitim haklarını tam olarak kullanmalarını engelleyen herhangi bir nedenin yanı sıra, kültür ve doğal mirası, kültürel ve eğitim kurumlarını zayıflatan her türlü eylemde sürekli endişesini ifade eder ve mevcut kararın hükümlerine uyma çağrısında bulunur;
6. Genel Direktör’ü, Filistin arkeolojik alanlarının ve kültürel mirasının yeniden inşası, rehabilitasyonu ve restorasyonu lehine eylemlerini güçlendirmeye devam etmeye teşvik eder;
7. Genel Direktör’ü, Filistinli öğrenciler için, hem bütçeden hem de bütçe dışı kaynaklardan gelen mali yardım programını genişleterek, UNESCO'nun yetki alanlarında kapasite geliştirme ihtiyaçlarına işaret etmeye davet eder ve bu konuda Suudi Arabistan’a cömert katkılarından ötürü teşekkür eder;
8. Genel Direktör’den UNESCO-Filistin Ortak Yetki Komitesi sekizinci toplantısının (4-5 Mart 2008) tavsiye kararlarının uygulanmasını yakından takip etmesini, özellikle Gazze’de olabildiğince çabuk sürede, UNESCO-Filistin Ortak Yetki Komitesi dokuzuncu toplantısını düzenlemesini talep eder;
9. İsrail-Filistin diyaloğunu teşvik eder ve UNESCO Anayasası ve Birleşmiş Milletler'in bu konudaki kararları, özellikle de ilgili Güvenlik Konseyi kararları uyarınca, Arap-İsrail barış görüşmelerinin başarılı olacağı adil ve kapsamlı bir barış getirileceği yönündeki umudunu dile getirir;
10. Aynı zamanda Genel Direktör’ü davet eder:
(a) bu kararın ilgili hükümlerine uygun olarak, işgal altındaki Suriyeli Golan'ın insani, sosyal ve kültürel dokusunu korumak için yaptığı çabalara devam etmeye;
(b) uygun müfredat sunma çabalarını üstlenmeye ve işgal altındaki Suriye Golanının eğitim ve kültür kurumlarına daha fazla hibe ve yeterli yardım sağlamaya;
11. Bu maddenin Yönetim Kurulunun 204. oturumunun gündemine eklendiğini hatırlatır ve bu maddeyi Genel Konferansın 40. oturumunun gündemine dâhil etmeye karar verir.
Madde 7.1 1960 Eğitimde Ayrımcılığa Karşı Sözleşme ve Tavsiye Kararının uygulanması için alınan önlemler üzerine Üye Devletler’den alınan raporların özetleri (39 C/24 and 39 C/LEG/2)
16. Komisyon, Genel Konferans’a 39 C/24 belgesinin notunu almasını tavsiye etti. Komisyon aynı zamanda Genel Konferans’a 39 C/44 belgesinin, Genel Konferans kayıtları için, 39 C/24 belgesinin 7. Paragrafında öne sürülen kararı, Yasal Komitenin 39 C/LEG/2 belgesindeki değişikliklerle benimsemesini tavsiye etti. Karar metni aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
37 C/Karar 89 ve 202 EX/ Karar 24.II’i hatırlatarak,
39 C/24 ve eklerini inceleyerek,
UNESCO Anayasasının VIII. Maddesi, Üye Devletlere yapılan tavsiyelerle ilgili Usül Kurallarının 17. Maddesi ve Anayasa'nın IV. maddesinin 4'üncü fıkrası kapsamında yer alan uluslararası sözleşmeler uyarınca; Üye Devletlerin, Genel Konferans tarafından benimsenen sözleşmelerin ve tavsiyelerin uygulanmasına ilişkin periyodik raporlar sunma yükümlülüğü olduğunu akılda tutarak,
Eğitim hakkının tam olarak kullanılmasını herkes için gerçeğe dönüştürmek için, Üye Devletler tarafından 1960 Eğitimde Ayrımcılığa Karşı Sözleşmenin ve Tavsiye Kararının uygulanmasının önemini yineleyerek,
Aynı zamanda, sürdürülebilir Kalkınma Gündemi bağlamında eğitim hakkının merkeziyetini ve 1960 Sözleşme ve Tavsiye Kararının uygulanmasının Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi 4'e (SDG 4) ulaşmada oynadığı kilit rolü yineleyerek,
1. 49’u Sözleşmeye Taraf Devlet olan 67 Üye Devletin raporlarını 9. Danışma uyarınca sunduklarının ve Üye Devletlerin herkes için eğitim fırsatlarının eşitliğini sağlamaya yönelik çabalarının takdirle notunu alır;
2. Eğitim hakkının uygulanmasının süregelen zorlukların üstesinden gelmek ve 1960 Sözleşmesi ve Tavsiye Kararı hükümlerini SDG 4 bağlamında tam olarak uygulamak için ulusal düzeyde toplantıda atılan adımları takdir eder;
3. Bütün Üye Devletleri, ulusal azınlıkların eğitim hakkı da dâhil olmak üzere, 1960 Sözleşmesi ve Tavsiye Kararının tamamen ve kapsamlı şekilde uygulanmasını sağlamak için çabalarını güçlendirmeye teşvik eder ve Sözleşmeye Taraf olmayan Üye Devletleri, taraf olmayı düşünmeye ve 1960 Sözleşme ve Tavsiye Kararının, orada ele alınan konularla ilgili organlar, hedef gruplar, diğer kuruşlar tarafından daha iyi bilinmesini sağlamaya çağırır;
4. Genel Direktör’den ulusal raporları Eğitim Hakkı Küresel Veritabanı aracılığıyla çevrimiçi hale getirmesini talep eder;
5. Aynı zamanda Genel Direktör’den, gerekli takip eylemini almak ve Üye Devletlerin 10. İstişaresini başlatmak için, 9. Danışma’nın sonuçlarını yaygın olarak paylaşmasını talep eder;
6. Genel Direktör’ü Eğitim Hakkı Birleşmiş Milletler Özel Raportörü ile işbirliği içinde, eğitim hakkının gerçekleştirilmesi konusundaki çabalarında Üye Devletlere destek olmaya teşvik eder;
7. Genel Direktör’ü, Eğitim 2030 kapsamında eğitim için normatif eylemi yoğunlaştırmaya ve 2015 yılında Yürütme Kurulu tarafından 197. Oturumunda benimsenen eğitimle ilgili standart oluşturma enstrümanlarının (2015-2021) görünürlüğünü, ratifikasyonunu, uygulanmasını, izlenmesini ve işbirliğini geliştirmek için Stratejinin uygulanmasını güçlendirmeye davet eder;
8. Aynı zamanda Genel Direktör’ü 1960 Sözleşme ve Tavsiye Kararının uygulanması üzerine bir sonraki raporları Genel Konferansın 41. Oturumuna iletmeye davet eder ve bu maddeyi 41. Oturumunun gündemine eklemeye karar verir.
Madde 7.2 1974 Uluslararası Anlayış, İşbirliği ve Barış için Eğitim ile İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerle ilgili Eğitime İlişkin Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor (39 C/25 ve 39 C/LEG/3)
17. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, 1974 Uluslararası Anlayış, İşbirliği ve Barış için Eğitim ile İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerle ilgili Eğitime İlişkin Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor başlıklı 39 C/25 belgesinin notunu almasını tavsiye eder.
18. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, 39 C/25 belgesinin 9. Paragrafında öne sürülen kararı Yasal Komitenin 39 C/LEG/3 belgesindeki değişikliklerle benimsemesini tavsiye etti. Karar metni aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
37 C/Karar 90 ve 202 EX/ Karar 24.III’ü hatırlatarak,
39 C/25 ve eklerini inceleyerek,
UNESCO Anayasasının VIII. Maddesi, Üye Devletlere yapılan tavsiyelerle ilgili Usül Kurallarının 17. Maddesi ve Anayasa'nın IV. maddesinin 4'üncü fıkrası kapsamında yer alan uluslararası sözleşmeler uyarınca; Üye Devletlerin, Genel Konferans tarafından benimsenen sözleşmelerin ve tavsiyelerin uygulanmasına ilişkin periyodik raporlar sunma yükümlülüğü olduğunu akılda tutarak,
1974 Uluslararası Anlayış, İşbirliği ve Barış için Eğitim ile İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerle ilgili Eğitime İlişkin Tavsiye Kararının ve Üye Devletler tarafından uygulanmasının önemini yineleyerek,
1. 83 Üye Devletin 6. Danışma kapsamında raporlarını sundukları gerçeğinin takdirle notunu alarak;
2. Bütün Üye Devletleri, 1974 Tavsiye Kararının tamamen ve kapsamlı olarak uygulanmasını sağlamak için çabalarını güçlendirmeye davet eder;
3. Genel Direktör’den, özellikle Sürdürülebilir Kalkınma İçin 2030 Gündeminin ve özellikle de Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi 4'ün alt hedefi olan 4.7'nin uygulanmasını ve izlenmesini desteklemek için bir araç olarak, 6. Danışmanın sonuçlarını diğer uzmanlaşmış kurumlarla ilgili forumlar ve UNESCO’nun Eğitim Hakkı Küresel Veritabanı aracılığıyla paylaşmasını talep eder;
4. Genel Direktör’ü, barış, insan hakları ve demokratik vatandaşlık eğitimi konularında uzmanlaşmış kurumlarla yakın işbirliği hâlinde, 1974 Tavsiye Kararının değerlerinin hayata geçirilmesi için Üye Devletleri desteklemeye teşvik eder;
5. Genel Direktör’den 6. Danışmaya uygun izleme eylemini almasını ve Üye Devletlerin 7. İstişaresini başlatmasını talep eder;
6. Aynı zamanda Genel Direktör’ü 1974 Tavsiye Kararının uygulanması üzerine bir sonraki birleştirilmiş raporu Genel Konferansın 41. Oturumuna iletmeye davet eder ve bu maddeyi 41. Oturumunun gündemine eklemeye karar verir.
Madde 7.5 1978 Eğitim İstatistiklerinin Uluslararası Standardizasyonuna ilişkin Revize Edilmiş Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor (39 C/27 ve 39 C/LEG/4)
19. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, Eğitim İstatistiklerinin Uluslararası Standardizasyonuna ilişkin Revize Edilmiş Tavsiye Kararının Üye Devletler tarafından uygulanmasına ilişkin birleştirilmiş rapor başlıklı 39 C/27 belgesinin notunu almasını tavsiye etti.
20. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, 39 C/27 belgesinin 15. Paragrafında öne sürülen kararı Yasal Komitenin 39 C/LEG/4 belgesindeki değişikliklerle benimsemesini tavsiye etti. Karar metni aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
2011 ve 2013 Uluslararası Standart Eğitim Sınıflaması (ISCED) ile ilgili 36 C/Karar 11 ve 37 C/Karar 10 ve bunların uygulanmasıyla ilgili 201 EX/Karar 17’yi hatırlatarak,
39 C/27 belgesini inceleyerek,
UNESCO Anayasasının VIII. Maddesinin 4. paragrafı, Üye Devletlere yapılan tavsiyelerle ilgili Usül Kurallarının 17. Maddesi ve Anayasa'nın IV. maddesinin 4'üncü fıkrası kapsamında yer alan uluslararası sözleşmeler uyarınca; Üye Devletlerin, Genel Konferans tarafından benimsenen sözleşmelerin ve tavsiyelerin uygulanmasına ilişkin periyodik raporlar sunma yükümlülüğü olduğunu akılda tutarak,
1978 Eğitim İstatistiklerinin Uluslararası Standardizasyonuna ilişkin Revize Edilmiş Tavsiye Kararının önemini yineleyerek,
1. 2011 ISCED (programlar ve nitelikler) ve 2013 ISCED-F (çalışma ve eğitim alanları) (ISCED) revize edilmiş versiyonlarının sırasıyla kabul edilmesinden beri uygulanması üzerine üstlenilen işin notunu alır;
2. Üye Devletlerin sınıflandırmayı şimdi eğitim ve öğrenim durumuna ilişkin verileri raporlamada kullandıklarını memnuniyetle not alır;
3. Genel Direktör’ü davet eder:
(a) ISCED revizyonlarının benimsenmesi için ihtiyaç duyan ülkelere eğitim ve kapasite-geliştirme desteği sağlamaya devam etmeye;
(b) eğitim ve öğretim politikalarındaki ve yapılarındaki gelişmelerle tutarlı olmalarını sağlamak için, ISCED (ISCED-P, ISCED-A ve ISCED-F) kapsamına giren üç sınıflandırmayı periyodik olarak gözden geçirmeye ve Genel Konferansın gelecek oturumlarında, uygun olduğunda, büyük revizyonların benimsenmesi için öneriler sunmaya;
(c) Bir sonraki toplantısı 206. oturumda yapılacak olan Yürütme Kuruluna yapılan çalışmaların iki yıllık ilerleme raporlarını sunmaya;
4. Aynı zamanda Genel Direktör’ü, revize edilmiş tavsiye kararının uygulanmasına ilişkin bir sonraki birleştirilmiş raporu Genel Konferans’a, 41. Oturumunda, iletmeye davet eder ve bu maddeyi 41. Oturumuna almaya karar verir.
TARTIŞMA 3
Madde 6.1 Yükseköğretimde yeterliklerin tanınmasına ilişkin evrensel bir sözleşmenin hazırlanması üzerine ilerleme raporu
Madde 7.6 1974 Latin Amerika ve Karayipler’de Yüksek Öğrenim Çalışmalarının, Diplomalarının ve Derecelerinin Tanınmasına Dair Bölgesel Sözleşmenin ön revizyonu
21. Komisyon, dördüncü ve beşinci toplantılarında, 6.1 - Yükseköğretimde yeterliklerin tanınmasına ilişkin evrensel bir sözleşmenin hazırlanması üzerine ilerleme raporu ve 7.6 - 1974 Latin Amerika ve Karayipler’de Yüksek Öğrenim Çalışmalarının, Diplomalarının ve Derecelerinin Tanınmasına Dair Bölgesel Sözleşmenin ön revizyonu maddelerini inceledi.
22. 28 Üye Devletin temsilcisi, 1 Gözlemci Devlet ve 1 sivil toplum kuruluşu temsilcisi söz aldı.
Madde 6.1 Yükseköğretimde yeterliklerin tanınmasına ilişkin evrensel bir sözleşmenin hazırlanması üzerine ilerleme raporu (39 C/21 ve 39 C/INF.17)
23. Komisyon, Genel Konferans’a, Yükseköğretimde yeterliklerin tanınmasında ilişkin evrensel bir sözleşmenin hazırlanması üzerine ilerleme raporu başlıklı 39 C/21 belgesinin, notunu almasını tavsiye etti.
24. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, 39 C/21 belgesinin 10. paragrafında öne sürülen kararı Komisyon tarafından yapılan sözlü değişikliklerle benimsemesini tavsiye etti. Karar aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
37 C/Karar 15 ve 38 C/Karar 12’yi hatırlatarak,
197 EX/Karar 8 ve 202 EX/Karar 8’i de hatırlatarak,
Yükseköğretimde yeterliklerin tanınmasına ilişkin evrensel bir sözleşmenin geliştirilmesi için Üye Devletler, uzmanlar ve diğer paydaşlar tarafından ifade edilen geniş desteğin notunu alarak,
Yükseköğretimde yeterliklerin tanınmasına ilişkin küresel sözleşmenin bir ön taslağı eşliğinde, İlerleme raporunu sunan 39 C/21 belgesini ve bunun üzerine Yürütme Kurulunun yorum ve gözlemlerini memnuniyetle inceleyerek,
1. Evrensel bir sözleşmenin akademik hareketliliği geliştireceğini, yükseköğrenimde uluslararası işbirliğini geliştireceğini ve yükseköğretimde uluslararası işbirliğini ilerleteceğini ve küresel akademik hareketliliğe ve yüksek eğitim sistemlerine olan güvenine yönelik önemli bir adım olacağını yineler;
2. Tüm bölgelerdeki bölgesel tanıma sözleşmelerinin revizyonuna ilişkin yapılan ilerlemeyi kabul eder;
3. Küresel sözleşmenin, mevcut bölgesel tanıma sözleşmeleri üzerine inşa edilmesi ve bunları tamamlanması gerektiğini vurgular;
4. Genel Direktör’ü, küresel sözleşmeyi hazırlama sürecini sürdürmeye devam etmeye ve tüm Üye Devletlere açık bir hükümetler arası Özel Komite de dâhil olmak üzere ve 202 EX/8 belgesinin Ek 1’indeki geçici zaman çizelgesine dayalı olarak, kapsayıcı bir tavırla istişareler yoluyla ön taslağı üzerine Üye Devletlere ve ilgili paydaşlara danışmaya davet eder;
5. Üye Devletleri, tüm Üye Devletlerin ve ilgili paydaşların memnuniyet verici bir katılımını sağlamak için, taslağın istişare ve hazırlama sürecini kolaylaştırmak üzere finansal kaynak sağlamaya teşvik eder;
6. Genel Direktör’ü, 40. Oturumunda, benimsenmesi için, yükseköğretim yeterliklerinin tanınmasına ilişkin evrensel sözleşmenin nihai ilerleme raporu ve taslak metnini, sunmaya davet eder.
Madde 7.6 1974 Latin Amerika ve Karayipler’de Yüksek Öğrenim Çalışmalarının, Diplomalarının ve Derecelerinin Tanınmasına Dair Bölgesel Sözleşmenin ön revizyonu (39 C/48 ve 39 C/COM.ED/DR.1)
25. Komisyon, Genel Konferans’a, 1974 Latin Amerika ve Karayipler’de Yüksek Öğrenim Çalışmalarının, Diplomalarının ve Derecelerinin Tanınmasına Dair Bölgesel Sözleşmenin ön revizyonu başlıklı 39 C/48 belgesinin notunu almasını tavsiye etti.
26. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, 39 C/48 belgesinde yer alan 7. Paragraftaki karar tasarısını Komisyon tarafından sözlü değişikliklerle benimsemesini tavsiye etti. Karar aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
39 C/48 belgesi ve eklerini inceleyerek,
Latin Amerika ve Karayipler’de yükseköğrenim yeterliklerinin tanınmasını kolaylaştırma yoluyla akademik hareketliliği ve kalite teminatını teşvik etmenin önemini yineleyerek,
UNESCO’nun, özellikle yükseköğrenimde çalışma, diploma ve derecelerin tanınması üzerine altı Sözleşmesi ve bir Tavsiye Kararı aracılığıyla, bu alanda oynadığı önemli rolü kabul ederek,
Daha da küreselleşmiş dünyada yükseköğrenimde önemli değişikliklerin yer aldığının ve tanıma sözleşmelerinin yeni zorluklara cevap veren yeni bir düzenlemeye ihtiyacı olduğunun bilincinde olarak,
1. 1974 Latin Amerika ve Karayipler’de Yüksek Öğrenim Çalışmalarının, Diplomalarının ve Derecelerinin Tanınmasına Dair Bölgesel Sözleşmesinin bir revizyonunun benimsenmesi için, bölgedeki Üye Devletler tarafından ifade edilen desteğin ve bu kapsamda başlatılan sürecin notunu alır;
2. 1974 Latin Amerika ve Karayipler’de Yüksek Öğrenim Çalışmalarının, Diplomalarının ve Derecelerinin Tanınmasına Dair Bölgesel Sözleşmesini incelemek ve değişiklikleri benimsemek amacıyla, 2018-2019 yıllarında, çalışma dillerinin İspanyolca, İngilizce ve Fransızca olacağı Devletler Uluslararası Konferansı (Kategori 1) toplamaya karar verir;
3. Genel Direktör’ü, Latin Amerika ve Karayipler (GRULAC) ile işbirliği hâlinde, birinin Latin Amerika ve Karayipler’de Yükseköğrenim Bölgesel Konferansı (Cordoba, Arjantin, 11-14 Haziran 2018) vesilesiyle düzenleneceği, özellikle en az iki hükümetler arası danışma toplantısı düzenleyerek, Devletler Uluslararası Konferansı hazırlıkları amacıyla önemli istişareler yürütmeye davet eder;
4. Yürütme Kurulunu, bu konferansın başarıyla düzenlenmesi konusunda, eğer varsa, gerekli önlemleri alması için yetkilendirir;
5. Gerekli bütçe dışı finans çağrısında bulunur.
27. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, Grup V (b) (Arap Devletleri) Üye Devletleri adına Lübnan tarafından sunulan ve 39 C/COM.ED/DR.1 belgesinde yer alan karar tasarısını benimsemesini tavsiye etti. Karar aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
1978 Arap Devletlerinde Yükseköğrenimde Çalışma, Diploma ve Derecelerin Tanınmasına Dair Sözleşmeyi (Sharm el-Sheikh, 30-31 Mart 2017 ve Kahire, 23-24 Ekim 2017), revizyonu ve güncellenmesi üzerine iki danışma toplantısını hatırlatarak,
1993 Yükseköğrenimde Çalışma ve Yeterliklerin tanınmasına ilişkin Tavsiye Kararının uygulanması üzerine 202 EX/24 Bölüm V belgesinin notunu alarak,
1. Arap bölgesinin, 1978 Arap Devletlerinde Yükseköğrenimde Çalışma, Diploma ve Derecelerin Tanınmasına Dair Sözleşmenin revizyonu için gelişme göstermeye güçlü ilgisini yineler;
2. 1978 Sözleşmesinin revizyonu ve güncellenmesi üzerine iki danışma toplantısı sırasında yapılan önemli ilerlemeyi kabul eder;
3. Genel Direktör’den, 1978 Sözleşmesinin revizyonu sürecinin hazırlıklarını ve sonuçlarını desteklemesini talep eder;
4. Aynı zamanda Genel Direktör’den, revize edilen metni benimsemek üzere bir Devletler Uluslararası Konferansının toplanması için Yürütme Kurulunun 204. Oturumuna bir öneri sunmasını talep eder.
TARTIŞMA 4
Madde 4.5 Gençlik Forumunun Sonuçları (39 C/19 ve 39 C/INF.20)
28. Komisyon, dördüncü toplantısında, 4.5 - Gençlik Forumunun Sonuçları maddesini inceledi.
29. 11 Üye Devletin temsilcisi söz aldı.
30. Komisyon, Genel Konferans’a Gençlik Forumu Sonuçları başlıklı 39 C/INF.20 ve 39 C/19 belgesinin notunu almasını tavsiye etti.
31. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, 39 C/ 19 belgesinin 2. Paragrafında öne sürülen kararı benimsemesini tavsiye etti. Karar aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
39 C/19 belgesini inceleyerek,
Gençlik alanında UNESCO’nun çalışmaları için operasyonel çerçeve olarak, Genel Konferansın 37. Oturumunda benimsenen UNESCO Gençlik Operasyonel Stratejisi’ni (2014-2017) hatırlatarak,
39 C/INF.20 ve 201 EX/4.INF.2 belgeleri tarafından bilgilendirilerek,
Genel Direktör’e, genç kadın ve erkeklerin dâhil olmalarını artırarak UNESCO’nun gençlik alanındaki çalışmalarını geliştirme çabaları için teşekkür ederek,
1. Genel Direktör’ü, diğer UNESCO forumlarının yanı sıra, 10. UNESCO Gençlik Forumunun sonuçları temelinde, UNESCO’nun genç kadın ve erkeklerle ve onların kurumlarıyla olan ilişkilerinin niteliğini artırmak için gerekli önlemleri almaya davet eder;
2. Üye Devletleri, gençlikle ve onların ilgili ülkelerinden gençlik kurumlarıyla işbirliği içinde böyle çabaları desteklemeye davet eder.
TARTIŞMA 5
Madde 4.4 UNESCO himayesinde Kategori 2 Enstitü ve Merkezlerinin kurulması (39 C/18 Part XII ve XIV)
32. Komisyon, beşinci toplantısında 4.4 maddesini ve onun XII ve XIV alt bölümlerini inceledi.
Bölüm XII UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak, Çin’de, Şangay Normal Üniversitesi’nde bir Öğretmen Eğitimi Merkezi kurulması
33. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, 39 C/18 (Bölüm XII) belgesinin 3. Paragrafında öne sürülen kararı, değişiklik olmadan, benimsemesini tavsiye etti. Karar aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 202 EX/Karar 18.XIV’de onaylanan, UNESCO himayesi altında Kategori 1 Enstitü ve Merkezleri için revize edilmiş bütünleşik, kapsamlı stratejiyi hatırlatarak,
39 C/18 Bölüm XII’ü inceleyerek,
1. Çin Halk Cumhuriyeti Hükümetinin, 37 C/Karar 93’te Genel Konferans tarafından onaylanan UNESCO himayesi altında enstitü ve merkezlerin kurulması (Kategori 2) ve işlevi için ilke ve önerilerle ilgili 37 C/18 Bölüm I belgesiyle uyum içinde yapılacak olan Şangay, Çin’de UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak bir Öğretmen Eğitimi Merkezi kurma önerisini memnuniyetle karşılar;
2. Yürütme Kurulunun 202. Oturumunda (202 EX/Karar 18.XIV) tavsiye edildiği gibi, UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak, Şangay Normal Üniversitesi’nde, Çin’de bir Öğretmen Eğitimi Merkezi kurulmasını onaylar;
3. Genel Direktör’ü, UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak Çin’de, Bir Öğretmen Eğitimi Merkezi kurulmasıyla ilgili sözleşmeyi imzalaması için yetkilendirir.
Bölüm XIV UNESCO himayesinde Kategori 2 Merkezi olarak, Çin’de bir Kardeş Okullar Ağı (ASPnet) Uluslararası Merkezi kurulması
34. Komisyon, Genel Konferans’a, Genel Konferans kayıtları için, 39 C/18 (Bölüm XIV)) belgesinin 3. Paragrafında öne sürülen kararı, değişiklik olmadan, benimsemesini tavsiye etti. Karar aşağıdaki şekildedir:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 202 EX/Karar 18.XIV’de onaylanan, UNESCO himayesi altında Kategori 1 Enstitü ve Merkezleri için revize edilmiş bütünleşik, kapsamlı stratejiyi hatırlatarak,
39 C/18 Bölüm XIV’ü inceleyerek,
1. Çin Halk Cumhuriyeti Hükümetinin, 37 C/Karar 93’te Genel Konferans tarafından onaylanan UNESCO himayesinde enstitü ve merkezlerin kurulması (Kategori 2) ve işlevi için ilke ve önerilerle ilgili 37 C/18 Bölüm I belgesiyle uyum içinde yapılacak olan, UNESCO himayesi altında bir kategori 2 Merkezi olarak Sanya’da bir Kardeş Okullar Ağı (ASPnet) Uluslararası Merkezi kurulması önerisini memnuniyetle karşılar;
2. Kategori 2 enstitü ve merkezlerinin UNESCO program önceliklerine, özellikle de Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi 4'in başarılması için uluslararası veya bölgesel etki potansiyeline, önemli katkısının notunu alır;
3. 204. Oturumunda, fizibilite çalışmasını incelemesi, eğer uygun görürse, UNESCO himayesinde (Kategori 2), bir Kardeş Okullar Ağı (ASPnet) Uluslararası Merkezi kurulmasını onaylaması ve Genel Direktör’ü ilgili anlaşmayı imzalaması için yetkilendirme konularında, Yürütme Kurulunu yetkilendirir.
UNESCO’nun Eğitimle ilgili kategori 1 enstitülerinin yönetim organları raporları:
(39 C/REP/1, 39 C/REP/2, 39 C/REP/3, 39 C/REP/4, 39 C/REP/5, 39 C/REP/6, 39 C/REP/7)
35. UNESCO Uluslararası Eğitim Bürosu (39 C/REP 1); UNESCO Uluslararası Eğitim Planlama Enstitüsü (39 C/REP 2); UNESCO Hayat Boyu Öğrenme Enstitüsü (39 C/REP 3); UNESCO Eğitimde Bilgi Teknolojileri Enstitüsü (39 C/REP 4); UNESCO Latin Amerika ve Karayiplerde Yüksek Öğretim Uluslararası Enstitüsü (39 C/REP 5); UNESCO Afrika’da Kapasite Geliştirme Enstitüsü (39 C/REP 6); Mahatma Gandhi Barış ve Sürdürülebilir Kalkınma için Eğitim Enstitüsü (39 C/REP 7) tarafından sunulan raporları inceleyerek, Komisyon, Genel Konferans’a, bu raporların notunu almasını tavsiye etti.