DOĞA BİLİMLERİ KOMİSYONU RAPORU (SC)
İÇİNDEKİLER
GİRİŞ
Tartışma 1
Madde 4.5 Gençlik Forumu Çıkarımları: Sürdürülebilir Gezegen için Genç Küresel Vatandaşlar (Doğa Bilimleri ile ilgili)
Madde 3.4 2018-2021 Program ve Bütçe Taslağının hazırlanması (39 C/5)
Tartışma 2
Madde 3.2 2016-2017 için Bütçe Taslağının değerlendirme ve kabulü, Bölüm II A: Temel Program II
Tartışma 3
Madde 4.4 UNESCO himayesinde Kategori 2 enstitüleri ve merkezlerinin kurulması
Madde 4. 16 UNESCO ve Hollanda Hükümeti arasında Su Eğitimi UNESCO-IHE Enstitüsü ve Enstitü Tüzüğünün revizyonu konularında Uygulama Anlaşmasının yenileme ve revizyonu
Tartışma 4
Madde 4.20 İklim değişikliği ile mücadeleye UNESCO katkıları
Madde 4.19 26 Temmuz Hindistan Sakız Ağacı Ekosisteminin Korunması Uluslararası Günü ilanı
Tartışma 5
Madde 4.15 2015- 2025 İnsan ve Biyosfer Program Stratejileri
Madde 4.7 Uluslararası Yerbilimleri ve Jeopark (IGGP) Programı Tüzüğü
Ek
GİRİŞ
1. Yürütme Kurulu, 197. Oturumunda Genel Konferans’a, Bilim Komisyonu Başkanlığı için Sn. Noorul Ainur binti Mohd. Nur’un (Malezya) adaylığını önerdi.
2. Komisyon, 9 Kasım 2015 tarihli birinci oturumunda, Başkan, Başkan Vekili ve Raportör belirlenmesi için Adaylıklar Komitesi tarafından sunulan öneriyi onayladı. Aşağıdaki isimler oy birliği ile belirlendi:
Başkan : Sn. Noorul Ainur binti Mohd. Nur (Malezya)
Başkan Vekili : Sn. Nizamettin Kazanci (Türkiye)
Sn. Ligia do Cardona (Dominik Cumhuriyeti)
Sn. Gakou Salimata Fofana (Mali)
Sn. Abdullah Ahmed Abdulsalam (Sudan)
Raportör : Sn. Radovan Stanislav Pejovnik (Slovenya)
3. Komisyon, belge 38 C/COM SC/1Prov. içerisinde sunulan çalışma tablosunu kabul etti.
4. İnsan ve Biyosfer Programı (MAB) Başkan’ı Sn. Sergio Guevara Sada, beş Hükümetlerarası ve Uluslararası Bilim Program (MOST, MAB, IGCP, IHP ve IBSP) ve IOC (Ek III) Başkanları adına bir açıklama yaptı.
5. Komisyon, Hükümetlerarası ve Uluslararası Bilim Programlarının raporlarını dikkate aldı: Uluslararası Oşinografi Komisyonu (IOC) (38 C/REP/9) Raporu ve Su Eğitimi UNESCO-IHE Enstitüsü (2012-2013) (38 C/REP/13) etkinlikleri konusunda Yönetim Organı Raporu’nun yanı sıra İnsan ve Biyosfer Programı (MAB) (38 C/REP/10); Uluslararası Yerbilim Programı (IGCP) (38 C/REP/11); Uluslararası Hidroloji Programı (IHP) (38 C/REP/12); Uluslararası Temel Bilimler Programı (IBSP) (38 C/REP/14).
6. Komisyon, 9- 10 Kasım tarihleri arasında gündemde yer alan maddelerin incelenmesi için dört oturum düzenledi.
TARTIŞMA 1
Madde 4.5 Gençlik Forumu Çıkarımları: Sürdürülebilir Gezegen için Genç Küresel Vatandaşlar
7. Komisyon, belge 38 C/19’da belirtilen Doğa Bilimleri ile ilgili Gençlik Forumu Çıkarımlarını dikkate alması konusunda Genel Konferans’ı bilgilendirdi.
Madde 3.4 2018-2021 Program ve Bütçe Taslağının hazırlanması (39 C/5)
8. Birinci oturumunda, Komisyon Madde 3.4-2018-2021 Program ve Bütçe Taslağının hazırlanmasını (39 C/5) inceledi.
9. 41 Üye Devlet Temsilcisi söz aldılar.
10. Madde 3.4’e ilişkin tartışma özeti mevcut rapor ekinde yer almaktadır (Ek I).
TARTIŞMA 2
Madde 3.2 2016-2017 için Bütçe Taslağının değerlendirme ve kabulü, Temel Program II- Doğa Bilimleri (38 C/5)
11. İkinci oturumunda, Komisyon Madde 3.2- 2016-2017 için Bütçe Taslağının değerlendirme ve kabulü, Temel Program II- Doğa Bilimlerini (38 C/5) inceledi.
12. 22 Üye Devlet Temsilcisi ve 1 Gözlemci söz aldılar.
Belge 38 C/5’de (cilt 1) önerilen kararlar, ekler, düzeltmeler ve bütçe taslağına değişiklik önerisinde karar tasarıları
13. Komisyon, Genel Konferans’a Temel Program II- Doğa Bilimlerine ilişkin belge 38 C/5’in cilt 1 paragraf 0200’da önerilen kararı aşağıdaki düzenlenmiş şekliyle kabul etmesini önerir:
(i) Belge 38 C/6 Ek Bölüm I, paragraf 18 (alt-paragraf 1 ve 2)’de yer alan Yürütme Kurulu önerisi
(ii) Belge 197 EX/17 (38 C/6 Ek 2)’de revize edildiği şekliyle Genel Konferans 38 C/5’i inceleyen belge 38 C/6 Ek Bölüm I, paragraf 8’de yer alan Yürütme Kurulu önerileri.
Öneri aşağıda belirtildiği şekli ile okundu:
Genel Konferans;
(c revize edildi) söz konusu amaç için tahsil edilecek miktar:
ZNG+ ($667M) seçenek: $67,350,200 dâhil $13,860,900 2016 2017 dönemi IOC için aşağıdaki gibi dağıtılmıştır:
MLA1 $12,828,900
MLA2 $8,249,500
MLA3 $13,860,900
MLA4 $7,589,600
MLA5 $7,422,800
MLA6 $16,383,500
Enstitüler $1,015,000
(b) aşağıda beklenen sonuçlara ilişkin yönetim organları düzenli olarak rapor verilmesini:
Temel Eylem Hattı 1: STI politikaları, yönetim ve bilim-politika-toplum kesişimini güçlendirmek
Beklenen Sonuçlar (1), (2) ve (3) aşağıda belirtildiği gibi okunan bir sonuç olacak şekilde birleştirilmiştir:
(1 revize edildi) STI politikaları, bilim-politika kesişimi ve SIDS, yerel halk gibi korunmasız gruplar da dâhil olmak üzere toplumla bağlılık kurulmasını güçlendirmek.
Temel Eylem Hattı 2: Bilim ve mühendislikte kurumsal kapasite oluşturmak
(2) Doğa Bilimlerinde araştırma ve eğitim için kapasite inşası geliştirildi,
ICT’lerin kullanımı vasıtasıyla;
(3) Sürdürülebilir kalkınma için disiplinler arası mühendislik araştırma ve eğitimi geliştirildi ve uygulandı;
Temel Eylem Hattı 3: Okyanus ve kıyıların korunması ve sürdürülebilir yönetimi için bilgi ve kapasite sağlanması
(4) Okyanus ve kıyı süreçlerinin bilimsel algısı, Üye Devletler tarafından okyanus-insan ilişkilerinin yönetimini geliştirmek amacıyla desteklendi ve kullanıldı;
(5) Üye Devletler tarafından, tsunami ve diğer okyanusla ilgili tehlikeler kaynaklı oluşabilecek riskler ve sonuçları azaltıldı, iklim değişikliği adaptasyonu ve azaltılması için önlemler alındı, sağlıklı okyanus ekosistemi için politikalar geliştirildi ve uygulandı;
(6) Üye Devletlerin kurumsal kapasiteleri, okyanus ve kıyıların korunması ve sürdürülebilir yönetimi için güçlendirildi;
Temel Eylem Hattı 4: Dünya sistemleri ve afet riskinin azaltılması için uluslararası bilimsel işbirliğini desteklemek
(7) Jeoloji bilimlerinde küresel işbirliği genişletildi;
(8) Risk azaltılması geliştirildi, doğal tehlikeler için erken uyarı güçlendirildi, afete hazırlık ve direnç geliştirildi;
Temel Eylem Hattı 5: Ekoloji bilimleri ve biyosfer rezervlerinin rolünü güçlendirmek
(9) Eşit ve sürdürülebilir kalkınma için öğrenme yerleri olarak biyosfer rezervlerinin kullanımı, iklim değişikliği azaltılması ve adaptasyonu güçlendirildi;
Temel Eylem Hattı 6:
(10) Yerel, bölgesel ve küresel su güvenlik sorunlarına yanıtlar güçlendirildi;
(11) Su güvenliği için bilgi, yenilikçilik, politikalar ve bireysel veya kurumsal kapasiteleri, gelişmiş uluslararası kapasiteleri güçlendirmek;
(c revize edildi) Genel Konferans tarafından kabul edilen yürütme programının yasal raporlarında, program etkinliklerinin uygulanmasında kaynak kullanımını uygun hale getirmek için alınan önlemlerin raporunu vermek;
Benimsenmeyen Karar Tasarıları
14. Komisyon, Genel Konferans’a aşağıda listelenen karar tasarılarının benimsenmediğini bildirir:
- 38 C/DR 8- 2016-2017 Bütçe Taslağı için değişiklikler (38 C/5) İran İslam Cumhuriyeti tarafından sunuldu.
- 38 C/DR 9- 2016-2017 Bütçe Taslağı için değişiklikler (38 C/5) İran İslam Cumhuriyeti tarafından sunuldu.
Abdus Salam Uluslararası Kurumsal Fizik Merkezi (ICTP)
15. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/5 cilt 1 paragraf 02200’de önerilen kararı tartışmaya açmadan aşağıda okunduğu şekli ile Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir.
Genel Konferans;
Kategori 1 UNESCO merkezi olarak Abdus Salam Uluslararası Kurumsal Fizik Merkezi’nin (ICTP) kuramsal-uygulamalı fizik, kuramsal soyut matematik, iklim değişikliği ve afet riskinin azaltılması dâhil disiplinler arası alanlar ve temel program II kapsamında, gelişmekte olan ülkeler için özel odaklanma ile yenilenebilir enerji ICTP, nicel biyoloji, yüksek performanslı bilgi işlem gibi yeni bilimsel alanlar için bilgi ve kapasite geliştirmede oynadığı önemli rolü kabul ederek,
TARTIŞMA 3
Madde 4.4- UNESCO himayesinde Kategori 2 enstitüleri ve merkezlerinin kurulması
16. Üçüncü oturum sırasında, Komisyon Madde 4.4- UNESCO himayesinde Kategori 2 enstitüleri ve merkezlerinin kurulmasını tartışmaya açmadan inceledi (38 C/18 Bölümler IV-XX).
Bölüm IV: Addis Ababa- Etiyopya’da, Afrika Bölgesel Ekohidroloji Merkezi kurulması önerisi
17. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm IV. paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16 Bölüm IV’de onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm IV’ü inceleyerek,
Bölüm V: Kigali- Rwanda’da, Doğu Afrika Temel Araştırmalar Merkezi kurulması önerisi
18. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm V paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm V’te onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm V’i inceleyerek,
Bölüm VI: Kinshasa- Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde, Tropikal Ormanlar ve Topraklar Birleştirilmiş Yönetimi Bölgesel Lisansüstü Eğitim Okulu kurulması önerisi
19. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm VI paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16 Bölüm VI’da onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm VI’yı inceleyerek,
Bölüm VII: El-Qanater- Mısır’da Çevre Kalite İzleme Merkez Laboratuvarı (CLEQM) kurulması önerisi
20. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm VII paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm VII’de onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm VII’yi inceleyerek,
Bölüm VIII: Kuveyt- Kuveyt Şehrinde Su Araştırmaları Merkezi kurulması önerisi
21. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm VIII paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16 Bölüm VIII’de onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm VIII’i inceleyerek,
Bölüm IX: Abbottabad- Pakistan’da Bilgi Teknolojisi COMSATS Enstitüsü Su Havzaları Hidrolojisi Bölgesel Su Araştırmaları Merkezi kurulması önerisi
22. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm IX paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm IX’da onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm IX’u inceleyerek,
Bölüm X: Karachi- Pakistan’da Uluslararası Kimya ve Biyolojik Bilimler Merkezi kurulması önerisi
23. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm IX paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16 Bölüm X’da onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm X’u inceleyerek,
Bölüm XI: Tahran, İran İslam Cumhuriyeti’nde Kurak ve Yarı Kurak Bölgelerde Boşaltma Havzası ve Biyolojik Kaynaklar Birleştirilmiş Yönetimi Uluslararası Merkezi kurulması önerisi
24. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XI paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm XI’de onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XI’i inceleyerek,
Bölüm XII: Chiang Mai- Tayland’da Uluslararası Astronomi Eğitim Merkezi kurulması önerisi
25. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XII paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm XII’de onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XII’yi inceleyerek,
Bölüm XIII: Hanoi- Vietnam’da Uluslararası Fizik Merkezi kurulması önerisi
26. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XIII paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm XIII’te onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XIII’ü inceleyerek,
Bölüm XIV: Hanoi- Vietnam’da Uluslararası Matematik Araştırma ve Lisansüstü Merkezi kurulması önerisi
27. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XIV paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm XIV’te onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XIV’ü inceleyerek,
Bölüm XV: Pekin- Çin’de Uluslararası Mühendislik Eğitimi Merkezi kurulması önerisi
28. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XV paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm XV’te onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XV’i inceleyerek,
Bölüm XVI: Pekin- Çin’de Uluslararası Asya- Pasifik Bölgesi Kuramsal Fizik Merkezi kurulması önerisi
29. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XVI paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm XVI’da onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XVI’yı inceleyerek,
Bölüm XVII: Sao Paulo- Brezilya’da Güney Amerika Temel Araştırmalar Enstitüsü (SAIFR) kurulması önerisi
30. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XVII paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm XVII’de onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XVII’yi inceleyerek,
Bölüm XVIII: Tuxtla Gutiérrez- Meksika’da Fizik, Matematik, Enerji ve Çevre Gelişmiş Araştırmaları ve Eğitimi Bölgesel Merkezi kurulması önerisi
31. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XVIII paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm XVIII’de onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XVIII’i inceleyerek,
Bölüm XIX: Selanik- Yunanistan’da Entegre ve Çok Disiplinli Su Kaynakları Merkezi kurulması önerisi
32. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XIX paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16 Bölüm XIX’da onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XIX’u inceleyerek,
Bölüm XX: Yaoundé- Kamerun’da, Mikro Bilimler Uzmanlık Merkezi (CEM) kurulması önerisi
33. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/18 Bölüm XX paragraf 3’te önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans tarafından 37 C/Karar 93 ve 197 EX/Karar 16, Bölüm XX’de onaylanmış haliyle UNESCO himayesi altında kategori 2 enstitü ve merkezleri için revize edilip birleştirilmiş kapsayıcı stratejiyi teyit ederek,
Belge 38 C/18 Bölüm XX’yi inceleyerek,
Madde 4. 16 UNESCO ve Hollanda Hükümeti arasında Su Eğitimi UNESCO-IHE Enstitüsü ve Enstitü Tüzüğünün revizyonu konularında Uygulama Anlaşmasının yenileme ve revizyonu
34. İkinci oturumu sırasında, Komisyon Madde 4. 16- UNESCO ve Hollanda Hükümeti arasında Su Eğitimi UNESCO-IHE Enstitüsü ve Enstitü Tüzüğünün revizyonu konularında Uygulama Anlaşmasının yenileme ve revizyonu (38 C/56)inceledi.
35. 9 Üye Devlet Temsilcisi söz aldılar.
36. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/56 paragraf 6’da önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için tartışmaya açmadan kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Genel Konferans, Genel Direktör’e 2008 ve 2013 tarihlerinde Hollanda Hükümeti ile Uygulama Anlaşması’nın yenilenmesi konusunda yetki verme vasıtasıyla 34 C/Karar 23 ve 37C/Karar 24’ün yanı sıra Genel Konferans’ın onayladığı UNESCO-IHE Su Eğitimi Enstitüsü oluşumu 31 C/Karar 16’yı teyit ederek,
UNESCO programı ve Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları içerisinde temiz su önemini ve Üye Devletler tarafından ihtiyaç duyulan gerekli eğitim, öğretim ve kapasite geliştirme hizmetlerinin sağlanmasında Kurum’un sorumluluk ve rollerini sağlamlaştırarak,
Uluslararası IHP Konseyi’nin (IHP-IGC/karar XIV-10) desteğini ve su eğitimi alanında UNESCO-IHE rolünü teyit ederek,
Belge 38 C/56’yı dikkate aldı,
TARTIŞMA 4
37. Üçüncü oturumu sırasında, Komisyon Madde 4.20- İklim değişikliği ile mücadeleye UNESCO katkıları ve Madde 4.19- 26 Temmuz Hindistan Sakız Ağacı Ekosisteminin Korunması Uluslararası Günü ilanı konularını inceledi.
Madde 4.20 İklim değişikliği ile mücadeleye UNESCO katkıları
38. 28 Üye Devlet Temsilcisi söz aldılar.
39. Komisyon, Genel Konferans’a İklim değişikliği ile mücadeleye UNESCO katkıları başlıklı belge 38 C/67’yi dikkate almasını önerir.
40. Komisyon, 17 Pasifik Ülkesinin (Avusturalya, Cook Adaları, Mikronezya Federal Devletleri, Fiji, Kiribati, Marshall Adaları, Nauru, Yeni Zelanda, Niue, Palau, Papua New Guinea, Samoa, Solomon Adaları, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu) söz konusu madde üzerinde ortak bildirisini dikkate alır.
41. Komisyon, Genel Konferans’a belge 38 C/67 paragraf 25’te önerilen kararı (Komisyon tarafından sözlü olarak değiştirildiği haliyle) Genel Konferans kayıtları için tartışmaya açmadan kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
197 EX/Karar 45’i teyit ederek,
Belge 38 C/67’yi inceleyerek,
Madde 4.19 26 Temmuz Hindistan Sakız Ağacı Ekosisteminin Korunması Uluslararası Günü ilanı
42. 14 Üye Devlet Temsilcisi söz aldılar.
43. Komisyon, Genel Konferans’a 26 Temmuz Hindistan Sakız Ağacı Ekosisteminin Korunması Uluslararası Günü başlıklı belge 38 C/66’yı dikkate almasını önerir.
44. Komisyon, Genel Konferans’a, belge 38 C/66 paragraf 2’de önerilen kararı Genel Konferans kayıtları için Komisyon tarafından sözlü olarak değiştirildiği haliyle kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
Belge 38 C/66’yı inceleyerek,
Kendi var oluşları, canlı kütleleri ve iklim değişikliği etkilerini azaltmak ve yerel halk için besin güvenliği sağlamak ve sahilleri korumadaki katkılarının yanı sıra ormancılık, balıkçılık mal hizmetlerini sunarak insanlığa sağladığı faydalardan ötürü Hindistan Sakız Ağaçlarının eşsiz, özel ve hassas ekosistemi olduğunu dikkate alarak,
İnsanlık ve ayrıcalıklı ekosistemlerin tekil önem ve hassasiyet taşıdığı doğal çevreleri arasında uyumlu ilişki geliştirilmesinin UNESCO ve uluslararası bilim programları için hayati önem taşıdığını teyit ederek,
Birleşmiş Milletler veya onun kuruluşlarından herhangi biri tarafından ilan edilmesinden önce 26 Temmuz ‘un dünya genelinde her yıl Uluslararası Hindistan Sakız Ağacı Ekosistemi Korunması Günü olarak kutlamalarını kabul ederek,
İnsan ve Biyosfer Programı, Uluslararası Hidroloji Programı, Yerel ve Yerli Bilgi Sistemleri Programı çerçevesinde UNESCO’nun ortaklarıyla birlikte Hindistan Sakız Ağacı ve sürdürülebilir kalkınma konularında girişimler geliştirdiğini teyit ederek,
TARTIŞMA 5
45. Dördüncü oturumunda, Komisyon Madde 4.15- 2015- 2025 İnsan ve Biyosfer Program Stratejileri ve Madde 4.7- Uluslararası Yerbilimleri ve Jeopark (IGGP) Programı Tüzüğü’nü inceledi.
Madde 4.15 2015- 2025 İnsan ve Biyosfer Programı (MAB) Stratejileri
46. Komisyon, Genel Konferans’a 2015- 2025 İnsan ve Biyosfer Programı (MAB) Stratejileri başlıklı belge 38 C/55’i dikkate almasını önerir.
47. 41 Üye Devlet Temsilcisi söz aldılar.
48. Komisyon, belge 38 C/55 8. Paragrafta önerilen kararı ve Cezayir, Belize, Kolombiya, El Salvador, Finlandiya, Fransa, Gabon, Almanya, Gine, Honduras, İtalya, Kenya, Lübnan, Madagaskar, Meksika, Monaco, Fas, Norveç, Portekiz, Saint Lucia, Suudi Arabistan, Slovenya, Güney Afrika, İspanya, İsveç tarafından teslim edilen ve Çin, Mısır, Peru, Kore Cumhuriyeti ve Viet Nam tarafından desteklenen 38 C/COM.SC/DR.1’de bahsedilen öneriyi inceledi.
49. Komisyon, Genel Konferans’a Konferans kayıtları için aşağıda belirtildiği gibi okunan kararı kabul etmesini önerir.
Genel Konferans,
36 C/Karar 33’ü teyit ederek,
Belge 38 C/55’i inceleyerek,
Biyosferle uyum içerisinde gelişen toplumlara yönelik bilim ve eğitim katkılarını güçlendiren İnsan ve Biyosfer Programı’nın (MAB) hayati önemini kabul ederek,
2030 Gündem hedeflerine ulaşmak amacıyla küresel sürdürülebilir mücadeleye yönelik MAB programı ve Biyosfer Rezervleri Dünya Ağının önemini vurgulayarak,
Gelişen 2015- 2025 MAB stratejilerinde Uluslararası MAB Programı Koordinasyon Konseyi başarısını memnuniyetle karşılayarak,
Peru Hükümeti’ne, Mart 2016 Lima’da düzenlenecek olan 4. Dünya Biyosfer Rezervleri Kongresi’ne ev sahipliği yapacak olmasından dolayı minnettarlığını ifade ederek,
Madde 4.7 Uluslararası Yerbilimleri ve Jeopark (IGGP) Programı Tüzüğü
50. Komisyon, Genel Konferans’a Uluslararası Yerbilimleri ve Jeopark (IGGP) Programı Tüzüğü başlıklı belge 38 C/14’ü dikkate almasını önerir.
51. 32 Üye Devlet Temsilcisi ve 3 Gözlemci söz aldılar.
52. Komisyon, Genel Konferans’a, belge 38 C/14 paragraf 6’da belirtilen kararı Genel Konferans kayıtları için Komisyon tarafından oy birliği ile kabul edildiği haliyle kabul etmesini önerir. Karar metni aşağıda belirtildiği gibi okunur:
Genel Konferans,
190 EX/Karar 5 (I), 191 EX/Karar 5 (III), 192 EX/Karar 9, 37 C/Karar 26, 194 EX/Karar 5 (I, G), 195 EX/Karar 5 (I, A), ve 196 EX/Karar 5 (I, C) UNESCO ve Küresel Jeopark Ağı (GGN) arasındaki işbirliği ile 36 C/Karar 31’i teyit ederek,
38 C/14’ü dikkate alarak,
Ek I
Madde 3.4- 2018-2021 Program ve Bütçe Taslağının hazırlanması (39 C/5)
Doğa Bilimler Komisyonu Tartışma Özeti
1. Giriş, Strateji Planlama Bürosu, Program ve Bütçe Direktör’ü, Doğa Bilimleri Genel Direktör Yardımcısı ve Uluslararası Oşinografi Komisyonu (IOC) Yürütme Sekretaryası ve Genel Direktör Yardımcısı tarafından yapıldı.
2. Tartışma sırasında 42 Temsilci söz aldılar.
Bilim: 2030 Gündem uygulanması için anahtar
3. Üye Devletlerin çoğunluğu, 2030 Gündeminin, hem bilimsel programlar arasında hem de sosyal bilimler ve eğitim ile kurumun sektörler arası yapısının doğası aracılığıyla özellikle göreceli olarak avantajın mevcut olduğu okyanuslar, taze su kaynakları ve biyolojik çeşitlilik olarak adlandırılan bölgelerde UNESCO Doğa Bilimleri çalışmaları için yön gösterici olacak şekilde sunulması gerçeğine vurgu yaptılar.
4. Çeşitli konuşmacılar, özellikle hükümetlerarası ve milletler arası bilim programları aracılığıyla UNESCO’nun 2030 Gündem hazırlanmasında öncü rol oynamasına ilişkin memnuniyetlerini bildirdiler ve UNESCO’nun yeni çerçeve içerisinde öncü rolünü korumasını sağlayabilecek durumda olduğunun altını çizerler. İklim değişikliği, bilim eğitimi, doğal kaynak yönetimi ve afet riskinin azaltılması gibi ortak ilgi alanı konuları ön plana çıkarıldı. Çeşitli Temsilciler, Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine ulaşırken bilim, teknoloji ve yeniliğin (STI) önemini dikkate aldılar. Bu konu bilimsel önceliklerin gözden geçirilmesi ve yeniden dengelenmesinin gerekli olduğuna işaretidir.
5. Birçok Temsilci, gelecek program ve bütçe konularında IOC ve IOC’ye öncelik vermeye devam etmenin, özellikle Afrika ve Latin Amerika ve Karayipler için IOC alt komite güçlendirilmesi ihtiyacı gerekliliğine vurgu yaptı. Temsilciler okyanus bilimlerinde tsunami uyarı sistemleri ve kapasite geliştirme öneminin altını çizdiler. Bir Üye Devlet, IOC’nin görev ve yönetim mekanizmasının açık bir şekilde belirlenmesini talep etti.
6. Birçok Temsilci, bütünleşmiş su kaynakları yönetimi ve su güvenliği ile ilgili Uluslararası Hidroloji Programı’nın (IHP) önemini gündeme getirdiler.
7. Üye Devletler, Biyosfer rezervleri uygunluğunu ve biyolojik çeşitliliği, ormanları, sınır ötesi biyosfer rezervleri korunmasına ilişkin İnsan ve Biyosfer (MAB) programı çalışmasını kabul ettiler.
8. Küresel Jeoparklar, özellikle Uluslararası Jeoloji Bilimleri ve Jeoparklar Programı’nın (IGGP) yeniden canlandırılması önerisi içerisinde sektörün odaklanması gereken alanlar olarak söz edildiler.
9. Özellikle Afrika’dan bir grup temsilci, sürdürülebilir kalkınmanın sağlanmasında bilim, teknoloji ve yeniliğin önemine vurgu yaptılar. Müdahaleler, güçlendirilmiş STI politika çalışmasının yanı sıra temel bilimler ve mühendislik bilimleri tarafından 2030 Gündemini hedef alan etkin bilim sistemlerinin gerekli olduğunu kabul ederek desteklendi. Araştırma ve yenilik, bilimsel veri ve eğitim konularına daha kapsamlı odaklanılması gerektiği vurgulandı. SDG’nin başarısına ilişkin izleme ve raporlama konularında vurgu yapan Birkaç ülke tarafından UNESCO İstatistik Enstitüsü’nden söz edildi.
Disiplineler Arası ve Sektörler Arası İş birliğinin Geliştirilmesi
10. Bir grup Ülkeler, Doğa Bilimleri Sektörü’nün disiplinler arası özellikle sosyal bilimler ile çalışmasının önemine vurgu yaptılar. Çeşitli Temsilciler, UNESCO’nun sürdürülebilir bilime odaklanmasının altını çizdiler.
11. UNESCO Temel Program II etkilerini artırmak amacıyla kategori 1 ve 2 merkezleri, Başkanlıklar ve ortaklar gibi güçlü ağların avantajlarından faydalanmasını önerdiler.
12. Üye Devletler, Birleşmiş Milletler Sekretaryasının Bilimsel Danışma Kurulu’na desteklerinden ötürü UNESCO’ya takdirlerini ilettiler.
13. Çeşitli Temsilciler, IOC aracılığıyla iklim değişikliği ve afet riski azaltılması alanlarında UNESCO’nun sorumluluğunda olan işlerin öneminin altını çizdiler.
14. UNESCO Gelişmekte Olan Küçük Ada Devletleri eylem planı uygulaması planı taslağı hazırlanırken Sektörler arası işbirliğine özel vurgu yapılmalıdır.
Gençler ve Kız Çocukları Odaklı Bilimsel Eğitim Güçlendirilmesi
15. Bilimsel bilgi sahibi öğretmen eksikliğini çözümlemek için öğretmen eğitiminde bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) alanlarına odaklanma gerekmektedir. Dahası gençler ve kız çocuklarına bilimsel çalışmalarda ilham vermek amacıyla daha fazla çaba sarf edilmelidir.
16. Yerel ve Yerli Bilgi Sistemleri (LINKS), gençler ve cinsiyet bütün Temel Program II çalışmasında güçlendirilmesi ve yaygınlaştırılması gereken önemli öncelikler olarak bahsedilmişlerdir. Özel stratejiler, söz konusu gruplara dâhil edilmeli ve onlarla yakın ilişki içerisinde olmalıdır.
Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri uygulanması
17. Temsilciler, Kurum’un, ulusal önceliklerin karşılanmasında Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin uygulanmasına yardım etmesi konusunda özellikle isteklidirler. Bazı Temsilciler, Temel Program II etkinlikleri aracılığıyla Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin başarıya ulaşmasında Kurum’un daha etkili ve stratejik olabileceğini düşündüler. UNESCO’nun bu alandaki mevcudiyetinin güçlendirilmesi amacıyla bir takım müdahaleler talep edildi.
18. Kuruluşlar arası koordinasyon ve işbirliği, Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin başarılı uygulanmasını sağlamak için ülke düzeyinde öncelikler ve ihtiyaçlar dikkate alınarak daha fazla geliştirilmelidir.
19. Tartışmaya cevap olarak, ADG/SC ve ADG/IOC olumlu yorumları için Üye Devletlere teşekkürlerini iletti ve 2030 Gündeminde UNESCO’nun kilit rol oynamasını sağlamak için Üye Devletler tarafından yapılan önerileri dikkate aldı.
Ek II
Genel Direktör ve UNESCO Genel Konferansı 38. Oturuma Sunulmak Üzere Beş Hükümetlerarası/Uluslararası Bilimsel programlar (ISPs) ve Hükümetlerarası Oşinografi Komisyonu (IOC) Başkanı adına Ortak Bildiri
Uluslararası Temel Bilimler Programı (IBSP)
Uluslararası Jeoloji Bilimleri Programı (IGCP)
Uluslararası Hidroloji Programı (IHP)
İnsan ve Biyosfer Programı (MAB)
Sosyal Dönüşüm Yönetimi Programı (MOST)
ve
Hükümetlerarası Oşinografi Komisyonu (IOC)
Başkanlıkların istişaresi ile oluşturuldu
(Paris, 2 Kasım 2015)
Son Genel Konferansta, 2015 kalkınma gündemi sonrası bağlam çerçevesinde bilim-politika-toplum kesişimini güçlendirmek dâhil sürdürülebilir kalkınma için bilimden yararlanmak amacıyla UNESCO Orta- Dönem Stratejileri için tanımlanan görevi memnuniyetle karşıladık. Bugün, geçtiğimiz iki yılda söz konusu görevleri temel alan birçok kalkınma hareketini memnuniyetle görebiliriz.
Bilim, teknoloji ve yenilik (STI), 17 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefini (SDGs) destekleyen ortak temalardır. Bizler, Birleşmiş Milletler Genel Sekretaryasının Bilimsel Danışma Kuruluna (SAB) gerçekliğe dönüştürmedeki rolleri nedeniyle teşekkür etmek istiyoruz ve değerli Kurul’un üyelerinin adaylığı için ISP’nin UNESCO ile birlikte çalıştığını hatırlatmak istiyoruz. Onaylanan Sürdürülebilir Kalkınma 2030 Gündemi son yıllarda yapılan ISP önerilerini doğrular ve bizler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin (SDGs) ikisini başarma konusundaki rollerimizden dolayı gurur duyabiliriz. IHP, Hedef 6 “Erişilebilirlik ve Sürdürülebilir Su Yönetimi ve Herkes için Sağlık Hizmetleri” ve onun birçok hedefiyle açıkça bağlantılıdır. IOC, Hedef 14 “Sürdürülebilir Kalkınma için Okyanuslar, Denizler ve Deniz Kaynaklarının Korunması ve Sürdürülebilir Kullanımı” ve onun birçok hedefiyle açıkça bağlantılıdır.
Daha geniş ölçekte, ISP’nin, hem bireysel hem de ortaklaşa Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine katkıları olacaktır. Bizler UNESCO Üye Devletleri’ni yardım arayışlarında destekleyeceğiz.
Söz konusu hedefleri nasıl başaracağımıza dair bazı gelecek kararlarının taslağını belirtmek istiyoruz.
Uluslararası Temel Bilimler Programı (IBSP)
Temel Bilimler, bütün uygulama- yenilikler ve insanların refahı ve çevre kalitesi için geliştirilen yeni teknolojinin arkasında kalmaktadır. Az gelişmiş ülkeler de dâhil bütün ülkelerde bilimsel eğitim ve kuruluşların gerekli olmasının nedeni budur. Bu IBSP rolünün bir parçasıdır. IBSP son zamanlarda yeşil kimya ve 2015 Uluslararası Işık ve Işık Temelli Teknolojiler yılı olarak, insan sağlığını korurken, şehirleri daha yaşanılabilir kılan, üretimi ve tüketimi azaltan, yenilenebilir enerji sağlayan ve sera gazlarının salınımını azaltan sürdürülebilir kalkınmaya destek sağlayan iki alana odaklanmıştır. IBSP’nin STI çalışması Hedef 9, amaç 9.5; Hedef 12, amaç 12.a ve Hedef 17, amaç 17.8 için önemli bir rol oynar. IBSP insanlığın geleceği için temiz sürdürülebilir kalkınmaya bir dizi seçenek sunan diğer ortaklarla aynı fikirdedir.
Uluslararası Jeoloji Bilimler Programı (IGCP)
Yer Bilimleri, değişimin azaltılması için yer sistemlerinin nasıl yönetilebileceğinin yanı sıra jeolojik kayıt ve disiplinler arası yaklaşımlar temelinde dinamik iklim rejimi şartlarında yer sistemlerinin nasıl değişmeye devam edeceğinin anlaşılması konusunda kritik bir rol oynamaktadır. Aynı zamanda, hidrokarbonlar olarak adlandırılan jeolojik kaynakların kullanılması insan kaynaklı iklim değişikliğinin temel sebebidir. Jeoloji Bilimlerinden sorumlu tek Birleşmiş Milletler kuruluşu olarak UNESCO- IGCP dünya kaynaklarının ve değişen sistemlerin yönetimi ve daha iyi anlaşılabilmesi için uluslararası işbirliğinin teşvik edilmesinde kritik rol oynamaya devam etmektedir. IGCP projeleri, bilimsel verilerin halka ve özellikle gençliğe aktarılması için gereklidir. İklim araştırmalarında, IHP ve IGCP, IGCP projesi üzerinde Orta Asya’nın buzullarının geçmiş ve gelecek değişimlerini anlayabilmek adına ortaklaşa çalışmaktadırlar.
Önerilen Uluslararası Jeoloji Bilimleri ve Genel Konferans sırasında görüşülen Jeo-parklar Programı’nın katılması ile UNESCO Yer bilimleri, hedef 4, 12 ve 16 öncelikli olarak sürdürülebilir turizm programlarını güçlendirmenin yanı sıra her düzeyde jeolojik eğitim araştırmalarının yayılma olanaklarını genişletebilir.
Uluslararası Hidroloji Programı (IHP)
IHP, 2030 Gündem uygulanmasının ve özel su hedef 6 ve ilgili hedeflerin (11, 12, 13 ve 15) yanı sıra özellikle iklim, ekonomi ve toplumsal istatistikler ile alakalı mevcut ve gelecek küresel değişmeler bağlamında, su miktarı, erişilebilirlik, kalite gibi önemli yönleri kapsayan “Sekizinci Aşama” aracılığıyla su güvenliğini sağlamak için çaba göstermektedir. IHP, yeterli politikanın geliştirilmesi için gerekli olan fiziksel, sosyal, ekonomik ve çevresel yönleriyle su sorunlarının bilgi, anlayış ve değerlendirilmesinin artırılmasında ve hayati konularda çözüm geliştirilmesinde uluslararası işbirliği ve bilim temelli yaklaşımı destekler. IHP, özellikle afet risk yönetim yeteneğini geliştirmek amacıyla hidrolojik farklılıkların değişiminin yönetimi ve tahmini için su araştırmaları, kontrol ve yönetimi, su kaynaklarının korunması ve akıllı ve uygun fiyatlı teknolojiler kullanarak su hizmetlerinin sağlanması ile ilgili, öncelikli olarak Afrika ile gelişmekte olan ülkelerde kapsamlı, uzun vadeli ve bütüncül bir strateji geliştirilmesini destekler.
İnsan ve Biyosfer Programı (MAB)
MAB ve 617 milyon hektar toprağı kaplayan 120 Üye Devletin 651 karasal ve kıyı/deniz ekosistemlerinden oluşan Dünya Biyosfer Rezervleri Ağı, çok çeşitli gelişim bağlamlarında 170 milyondan fazla yerel ve yerli insanın sırasıyla Hedef 15 “karada hayat” ile Hedef 1 ve 2 yoksulluk ve gıda güvenliği, Hedef 6 temiz su, Hedef 11 şehirler, Hedef 12 sürdürülebilir tüketim ve Hedef 13 ve 14 iklim değişikliği ve okyanuslar arasında bağlantı kurmasını mümkün kılmıştır. Genel Konferans’ın söz konusu oturumunda onaylanacak 2015- 2025 MAB Stratejileri ve Mart 2016 Lima’da Biyosfer Rezervleri Dünya Kongresi sunulacak Küresel MAB Eylem Planı, biyolojik çeşitliliğin sürdürülmesi, ekosistem işlev ve hizmetlerinin iyileştirilmesi, iklim değişikliği ve etkilerine müdahale, yeni yeşil gelişim fırsatları yaratılması ve sürdürülebilir bilimin uygulanmasının geliştirilmesi amacıyla bütün UNESCO ISP ile ortak eylemler sağlayacaktır.
Sosyal Dönüşüm Yönetimi Programı (MAB)
Sosyal Kalkınma Bakanlığı Forumları, MOST Okulları ve milli komiteleri aracılığıyla MOST Programı 20 yıldan fazla dünya genelinde ülkelerde iklim değişikliğinin sosyal boyutlarıyla mücadelenin yanı sıra yoksulluğun ortadan kaldırılmasında, sosyal içermede, eşitsizliklerin azaltılmasında, toplumsal cinsiyet eşitliğinde, barışın sağlanmasında, adil ve kapsayıcı toplumların yaratılmasında olumlu sosyal dönüşümü teşvik etmektedir. MOST Programı, özel kanıta dayalı politikalar gerektiren Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri 1, 8, 10, 11 ve 16’nın gerçekleştirilmesine katkılar yapmasından ötürü önemli bir konumdadır. Söz konusu ilişki, “arkada kimseyi bırakmamak” yaklaşımının karşıtlığı da dâhil gündem tarafından korunan evrensel standartlara karşı UNESCO’nun kalıcı sorumluluğunu yansıtıyor.
Yaklaşan MOST etkinliklerini hazırlamak için, Genel Konferans’tan, Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin gerçekleştirilmesindeki rolünün tartışılmasının yanı sıra Program için yeni kapsayıcı strateji uygulamasını, tecrübelerini yaygınlaştırarak ve yerel MOST komitelerinin kurulmasını teşvik ederek dikkate alması istendi.
Uluslararası Oşinografi Komisyonu (IOC)
Birleşmiş Milletler okyanus bilim organı olarak IOC, deniz kaynaklı tehlikeler için uyarı sistemlerinin yanı sıra kıyı ve okyanus yönetimi için bilim inşasına katkı sağlayacaktır. Sürdürülebilir Okyanus gözlemleri ve bilimi, sağlıklı deniz ve kıyı ekosistemlerinin potansiyel değerinin ve rollerinin daha iyi değerlendirilmesi ve anlaşılması için zorunlu olacaktır ve bu sebeple okyanus hedeflerinin gerçekleştirilmesinin kritik araçlarıdırlar. Üye Devletlerin, sürdürülebilir anlamda okyanuslardan fayda sağladığını garanti ederek ve mevcut en iyi bilime dayanarak, IOC kapasite geliştirilmesi için deniz teknolojisi transferine ilişkin esaslara uygun olarak bilim kolaylaştırma yoluyla küresel bir platform sağlayacaktır.
İklim değişkenliği ve değişimi, yağış ve kuraklık, deniz seviyesi ve kıyı erozyonu gibi insanlığın refahının bağlı olduğu pek çok elemanı sıcaklık değişimleri ve okyanus asitlenmesi aracılığıyla, ekosistemlere baskı yaparak ve sağladıkları ürün ve hizmetleri etkiler.
İklim çeşitliliği ve değişimi; insan sağlığının bağlı olduğu sıcaklık değişimleri ve okyanus asitlenmesi yoluyla deniz seviyesi ve kıyı erozyonu, yağmur ve kuraklık yapılarının değişimi, ekosistemin değişimi ve bunların sağladığı ürün ve servislere etkileri gibi pek çok unsuru etkilemektedir. Okyanus- iklim bağlantısını tam olarak anlayabilmek için, IOC, Üye Devletlere kapasite geliştirme ve bilgi inşasında, iklim etkilerinin azaltılması ve adaptasyon stratejilerinin artırılması ve geliştirilmesini sağlamak amacıyla yardım edecektir. Özellikle, IOC, kıyısal akiferler, deniz suyu karışması, sınır ötesi su sistemleri arası etkileşimin yönetimi ve değerlendirilmesinde ve deniz, kıyı biyolojik çeşitliliğinin korunması için ekosistem tabanlı yönetim araçlarının uygulanmasında IHP ve MAB ile birlikte çalışacaktır.
Sonuç olarak, ISP Başkanları olarak aşağıda belirtilenler konusunda anlaşmaya vardık:
Genel Direktör’ün, UNESCO içerisinde, SAB ile işbirliği dâhil daha geniş uluslararası topluluklarda, IPBES, IPCC ve Gelecek Dünya dâhil UNESCO ötesinde uluslararası ve hükümetlerarası bilim kurumlarında bilimin rolünü güçlendirmek için bütün çabalarına desteğimizin devam edeceğini bildiririz. Bizler, bağımsız ve sürdürülebilir düşüncenin geliştirilmesini sağlayacak olan bilimsel araştırmayı ve 2030 Gündemi tarafından konulan hedeflerin başarıya ulaşması için Birleşmiş Milletler Sistemi içerisinde gerçekleştirilen eylemleri kamuya açık hale getirirken ISP’nin ve UNESCO’nun rollerinin farkındalığını sağlamaya devam edeceğiz.
Bizler, temel çevresel bağışçılardan ortak bütçe dışı fon arayışına devam edeceğiz ve UNESCO’nun Amaca Uygun çalışmalarını, bağışçılar için UNESCO’nun saygınlığını koruyacak olan Birleşmiş Milletlerin söz konusu girişimİ bağlamında memnuniyetle karşılarız.
Bizler, eğitim ve kapasite geliştirme programlarından politika tavsiyesi ve uluslararası araştırma desteğine, bilimin gerçek önceliklerini düşünerek yeni küresel gündem şartlarında beklenen rollerin gerçekleştirilmesini sağlayan UNESCO Üye Devletlerin desteğine güveniyoruz.
Başkanlar:
Berhanu Abegaz (IBSP)
Patricia Vickers-Rich (IGCP)
David Korenfeld Federman (IHP)
Sergio Guevara Sada (MAB)
Alicia Kirchner (MOST)
Peter Haugan (IOC)