UNESCO Türkiye Millî Komisyonu
UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

UNESCO Türkiye Millî Komisyonu

Komite Raporları

 

Somut Olmayan Kültürel Mirasın Yaygın ve Örgün Eğitimde Değerlendirilmesi Uluslararası Toplantısı

SONUÇ BİLDİRİSİ

16-17 Eylül 2010/ANTALYA-TÜRKİYE

Türkiye’nin Antalya kentinde gerçekleştirilen Somut Olmayan Kültürel Mirasın Yaygın ve Örgün Eğitimde Değerlendirilmesi Uluslararası Toplantısı çerçevesinde bir araya gelen uzmanlar bu mükemmel organizasyondan dolayı Türkiye Cumhuriyeti Devletine, Türkiye Kültür ve Turizm Bakanlığına ve UNESCO Türkiye Millî Komisyonuna öncelikle teşekkür ederler. 

 

“Somut Olmayan Kültürel Mirasın Örgün ve Yaygın Eğitimde Değerlendirilmesi Uluslararası Toplantısı”nda aşağıdaki konular ele alınmıştır. 

 

1- Örgün Eğitim ve Somut Olmayan Kültürel Miras başlığı altında:

  1. Anaokullarında “Somut Olmayan Kültürel Miras” bilinci nasıl aşılanabilir, eğitimi nasıl verilebilir, bu konuda çocuk oyunlarından ve dramatik sanatlardan nasıl yararlanılabilir,
  2. İlköğretim okullarında “Somut Olmayan Kültürel Miras” konusunda farkındalık hangi dersler ve etkinlikler kapsamında sağlanabilir, konuyla ilgili bağımsız bir ders açmanın amaca ulaşmada etkisi ne olabilir,
  3. Liselerde“Somut Olmayan Kültürel Miras”ın kuşaktan kuşağa aktarımında anaokulları ve ilköğretimden farklı ne tür yollar izlenebilir,  
  4. Üniversitelerde “Somut Olmayan Kültürel Miras” çalışmaları hangi amaçlar doğrultusunda yürütülmesi ve bu alanda yapılacak eğitimin içeriği ve hedefi ne olmalıdır,
  5. “Somut Olmayan Kültürel Miras” konusu, ülkelerin eğitim mevzuatında ne şekilde yer almaktadır ve bu alandaki eksikler nasıl giderilebilir,
  6. “Somut Olmayan Kültürel Miras” ın örgün eğitimde etkin şekilde yer almasında  STK’ların ve sivil toplumun rolü ne olabilir,
  7. “Somut Olmayan Kültürel Miras”’ın örgün eğitimde yer alasında Yerel yönetimlerin katkısı ne olabilir sorularına cevap aranmıştır.

2- Yaygın Eğitim ve Somut Olmayan Kültürel Miras başlığı altında:

  1. Somut Olmayan Kültürel Mirasın kuşaktan kuşağa aktarımında yaşayan insan hazineleri programlarının ve bu programlarca desteklenen usta –çırak ilişkisinin rolü ne olabilir,
  2. Yetişkin insanlara çeşitli beceriler verilen kursların, hayat boyu öğrenme programlarının ve devlet birimleri veya STK’lar tarafından açılan Halk Eğitim Merkezlerinin “Somut Olmayan Kültürel Miras”ın aktarmadaki rolü ne olabilir,

 

  1. Gazete, kitap, dergi, kaset,  CD, DVD, Internet, televizyon, radyo vb kültür endüstrisi alanlarının “Somut Olmayan Kültürel Miras”ın kuşaktan kuşağa aktarımında rolü ne olabilir konuları tartışılmıştır.

      

Bu tartışmalar sonunda toplantıya katılan uzmanlar, Somut Olmayan Kültürel Mirasın korunması ve gelecek kuşaklara aktartılmasında örgün ve yaygın eğitimin önemini belirten Sözleşmenin 14. Maddesini göz önüne alarak ve  somut olmayan kültürel mirasın halkların, bireylerin ve topluluklarının kültürel kimliklerinin önemli bir unsuru olduğunu vurgulayarak, 

  1. Anaokullarından başlayarak eğitim sistem ve müfredatlarında somut olmayan kültürel mirasa duyarlılık geliştirilmesini ve farkındalık yaratılmasını sağlayacak içeriklerin oluşturulması dileğiyle burada elde edilen sonuçların UNESCO Genel Müdürüne ve Somut Olmayan Kültürel Miras Hükümetlerarası Komitesine aktarılmasını tavsiye eder.
  2. Taraf devletlerin eğitime ilişkin mevzuatlarında somut olmayan kültürel mirasın kuşaktan kuşağa aktarımını kolaylaştıracak gerekli hukuki, kurumsal ve mali tedbirleri almalarını temenni eder.
  3. Somut Olmayan Kültürel Mirasın kuşaktan kuşağa aktarılmasında taraf devlet, sivil toplum ve yerel veya ulusal STK’lar tarafından müze ve eğitim merkezleri kurulmasını tavsiye eder.
  4. Somut Olmayan Kültürel Mirasın kuşaktan kuşağa aktarımında kadının, YİH’lerin, kültür endüstrisinin, medyanın ve sivil toplum kuruluşlarının rol ve katkılarının teşvik edilmesini tavsiye eder.

 

 

     Besina KADARE                 Sanubar BAGHIROVA                        Yashar HUSEYNLI

ARNAVUTLUK CUMHURİYETİ      AZERBAYCAN CUMHURİYETİ            AZERBAYCAN CUMHURİYETİ    

 

    Mila SANTOVA                        QUBUMO BAMO                             Ahmet SKOUNTİ

BULGARİSTAN CUMHURİYETİ       ÇİN HALK CUMHURİYETİ                        FAS  KRALLIĞI

                 

                                                                                                                                                                                                                                        

“SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRASIN YAYGIN VE ÖRGÜN EĞİTİMDE DEĞERLENDİRİLMESİ ULUSLARARASI TOPLANTISI”

KATILIMCILARI

 

                                   

Rahma MIRI                          Cherif KHAZNADAR                      Nguekva Okome HORTENSE FAS KRALLIĞI                       FRANSA   CUMHURİYETİ                  GABON CUMHURİYETİ       

 

 

Ayoub ABDERRAHMAN                     ÖCAL OĞUZ                           METİN EKİCİ

 TUNUS CUMHURİYETİ               TÜRKİYE CUMHURİYETİ            TÜRKİYE  CUMHURİYETİ            

            

M. MUHTAR KUTLU                           ALİ YAKICI                          NEBİ ÖZDEMİR

TÜRKİYE   CUMHURİYETİ              TÜRKİYE  CUMHURİYETİ          TÜRKİYE  CUMHURİYETİ     

 

MEHMET KALPAKLI

TÜRKİYE CUMHURİYETİ